Konieczność bardzo powolnego wjeżdżania na skrzyżowanie jest nieunikniona, aby zapobiec zderzeniu z pojazdami jadącymi na północ. Niestety, w tym miejscu dochodziło już wcześniej do wypadków, co tylko podkreśla pilną potrzebę podjęcia działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu.
Dlaczego nadszedł czas na powrót do tematu przebudowy skrzyżowania? Ponieważ ważą się losy pozostałej części działki po Tesco. Plan miejscowy dopuszcza w tym miejscu budowę kompleksu usługowo – handlowego. W przestrzeni publicznej pojawiają się również głosy postulujące budowę parkingu P+R. Niezależnie od tego, jakiego rodzaju zabudowania staną finalnie na tym terenie, pewne jest jedno – wygenerują one dodatkowy ruch. Z tego względu lewoskręt jest kwestią kluczową dla tego skrzyżowania. Już w 2017 radni Projektu Ursynów zwracali się do burmistrza Ursynowa z interpelacją w tej sprawie. Zarząd Dróg Miejskich w odpowiedzi stwierdził wtedy, że „…dla ww. skrzyżowania jest zatwierdzony projekt modernizacji sygnalizacji, przewidujący m. in. rozdzielenie w czasie wyświetlania sygnałów zezwalających (zielonych) dla obu wylotów al. KEN. Projekt został wykonany na zlecenie podmiotu zewnętrznego, na okoliczność przebudowy obiektu handlowego, dlatego też nie znamy przewidywanego terminu realizacji zadania.” Innymi słowy Zarząd Dróg nie chciał zrealizować tej inwestycji, licząc, że wykona ją inwestor planujący budowę nowej galerii handlowej na Kabatach. Jak wiemy, pomysł budowy wielkiej „Galerii Mokotów 2” na Kabatach spalił na panewce, ale problem lewoskrętu pozostał.
W 2020 roku inny ursynowski radny ponownie pytał urząd o możliwość wprowadzenia lewoskrętu na tym skrzyżowaniu. W odpowiedzi Biuro Polityki Mobilności i Transportu stwierdziło, że nie wprowadzi wnioskowanego rozwiązania ponieważ „wpłynęłoby to negatywnie na warunki ruchu na skrzyżowaniu”. Niestety, urząd nie odniósł się do kwestii poprawy bezpieczeństwa, które – jak wnioskować można z treści odpowiedzi – wpłynęłoby negatywnie na warunki ruchu…
Jako reprezentant lokalnego stowarzyszenia, które aktywnie działa również na terenie Kabat, uważam, że lewoskręt powinien zostać zrealizowany w najbliższym możliwym terminie. Tym bardziej, że taka inwestycja nie generuje dodatkowych kosztów – niezbędne jest jedynie dostosowanie programu sygnalizacji świetlnej tak, aby kierowcy skręcający w lewo mieli dodatkowy czas na opuszczenie skrzyżowania jeszcze przed włączeniem się zielonych świateł dla pojazdów zmierzających na północ. Warto zauważyć, że lewoskręty funkcjonują już na tym skrzyżowaniu. Pojazdy poruszające się ul. Wąwozową od strony zachodniej, skręcające w lewo w al. KEN, mają dodatkowy czas na opuszczenie skrzyżowania, zanim zaświeci się zielone światło dla pojazdów jadących z przeciwnej strony ul. Wąwozowej.
Radni Projektu Ursynów skierowali ponownie zapytanie do władz dzielnicy o możliwość uwzględnienia lewoskrętu na skrzyżowaniu al. KEN i ul. Wąwozowej. Czekamy na odpowiedź miasta. Mam nadzieję, że taka klarowna argumentacja trafi tym razem do decydentów i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na centralnym skrzyżowaniu Kabat.