Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Kiedy lewoskręt na skrzyżowaniu KEN i Wąwozowej?

31-01-2024 22:22 | Autor: Łukasz Błaszczyk (PROJEKT URSYNÓW)
Wielu kierowców podnosi od dłuższego czasu problem braku lewoskrętu na skrzyżowaniu al. KEN i ul. Wąwozowej. W trakcie poruszania się aleją Komisji Edukacji Narodowej w kierunku południowym próba skrętu w lewo w ul. Wąwozową stwarza często sytuacje niebezpieczne, niosące ze sobą ryzyko wypadku. Problem dotyczy zwłaszcza momentów, gdy autobus komunikacji miejskiej, poruszający się z przeciwnej strony (czyli od strony dawnego Tesco), skręca w lewo w ul. Wąwozową, zmierzając w kierunku ul. Stryjeńskich. Z uwagi na swoje gabaryty, autobus kompletnie zasłania prawy pas jezdni, a sam skręt w lewo odbywa się „na chybił trafił”.

Konieczność bardzo powolnego wjeżdżania na skrzyżowanie jest nieunikniona, aby zapobiec zderzeniu z pojazdami jadącymi na północ. Niestety, w tym miejscu dochodziło już wcześniej do wypadków, co tylko podkreśla pilną potrzebę podjęcia działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu.

Dlaczego nadszedł czas na powrót do tematu przebudowy skrzyżowania? Ponieważ ważą się losy pozostałej części działki po Tesco. Plan miejscowy dopuszcza w tym miejscu budowę kompleksu usługowo – handlowego. W przestrzeni publicznej pojawiają się również głosy postulujące budowę parkingu P+R. Niezależnie od tego, jakiego rodzaju zabudowania staną finalnie na tym terenie, pewne jest jedno – wygenerują one dodatkowy ruch. Z tego względu lewoskręt jest kwestią kluczową dla tego skrzyżowania. Już w 2017 radni Projektu Ursynów zwracali się do burmistrza Ursynowa z interpelacją w tej sprawie. Zarząd Dróg Miejskich w odpowiedzi stwierdził wtedy, że „…dla ww. skrzyżowania jest zatwierdzony projekt modernizacji sygnalizacji, przewidujący m. in. rozdzielenie w czasie wyświetlania sygnałów zezwalających (zielonych) dla obu wylotów al. KEN. Projekt został wykonany na zlecenie podmiotu zewnętrznego, na okoliczność przebudowy obiektu handlowego, dlatego też nie znamy przewidywanego terminu realizacji zadania.” Innymi słowy Zarząd Dróg nie chciał zrealizować tej inwestycji, licząc, że wykona ją inwestor planujący budowę nowej galerii handlowej na Kabatach. Jak wiemy, pomysł budowy wielkiej „Galerii Mokotów 2” na Kabatach spalił na panewce, ale problem lewoskrętu pozostał.

W 2020 roku inny ursynowski radny ponownie pytał urząd o możliwość wprowadzenia lewoskrętu na tym skrzyżowaniu. W odpowiedzi Biuro Polityki Mobilności i Transportu stwierdziło, że nie wprowadzi wnioskowanego rozwiązania ponieważ „wpłynęłoby to negatywnie na warunki ruchu na skrzyżowaniu”. Niestety, urząd nie odniósł się do kwestii poprawy bezpieczeństwa, które – jak wnioskować można z treści odpowiedzi – wpłynęłoby negatywnie na warunki ruchu…

Jako reprezentant lokalnego stowarzyszenia, które aktywnie działa również na terenie Kabat, uważam, że lewoskręt powinien zostać zrealizowany w najbliższym możliwym terminie. Tym bardziej, że taka inwestycja nie generuje dodatkowych kosztów – niezbędne jest jedynie dostosowanie programu sygnalizacji świetlnej tak, aby kierowcy skręcający w lewo mieli dodatkowy czas na opuszczenie skrzyżowania jeszcze przed włączeniem się zielonych świateł dla pojazdów zmierzających na północ. Warto zauważyć, że lewoskręty funkcjonują już na tym skrzyżowaniu. Pojazdy poruszające się ul. Wąwozową od strony zachodniej, skręcające w lewo w al. KEN, mają dodatkowy czas na opuszczenie skrzyżowania, zanim zaświeci się zielone światło dla pojazdów jadących z przeciwnej strony ul. Wąwozowej.

Radni Projektu Ursynów skierowali ponownie zapytanie do władz dzielnicy o możliwość uwzględnienia lewoskrętu na skrzyżowaniu al. KEN i ul. Wąwozowej. Czekamy na odpowiedź miasta. Mam nadzieję, że taka klarowna argumentacja trafi tym razem do decydentów i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na centralnym skrzyżowaniu Kabat.

Wróć