Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Kościół uwieczniony w „Dekalogu” Kieślowskiego

07-04-2021 20:33 | Autor: Katarzyna Nowińska
Za nami kolejne Święta Wielkanocne, podczas których w całym kraju obowiązywały restrykcje związane z pandemią COVID-19. Oznaczało to, między innymi, kolejną Wielkanoc z limitem osób mogących jednocześnie przebywać wewnątrz kościołów.

Zdecydowana większość osób wierzących i praktykujących zwykle bierze udział w nabożeństwach w swoich kościołach parafialnych, w najbliższej okolicy miejsca zamieszkania. Na Ursynowie mamy kilka świątyń i to nie tylko Kościoła rzymskokatolickiego. Niewątpliwie jednak świątynią, która zasługuje na szczególne wyróżnienie jest Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego znajdujący się przy Alei KEN 101.

Jest to najstarszy kościół na, tak zwanym, Wysokim Ursynowie. Prace budowlane rozpoczęto 5 marca 1982 roku, czyli jeszcze przed startem robót związanych z tworzeniem pierwszej linii metra na Ursynowie. Główny budynek kościoła został oddany do użytku w stanie surowym na Boże Narodzenie 1982 roku. Niestety, niedługo po tym, bo 23 lutego 1983 roku na terenie budowy kościoła wybuchł pożar, który opóźnił dalsze prace. Ostatecznie erygowanie parafii nastąpiło 1 grudnia 1984 roku. Jest to obecnie jedna z kilku najliczniejszych parafii w całej Polsce. Co ciekawe, parafia – poza działalnością liturgiczną i duszpasterską – od lat współpracuje również z Urzędem Dzielnicy Ursynów w tematyce promowania kultury na terenie dzielnicy. W kościele regularnie organizowane są różne wydarzenia o charakterze kulturalnym i patriotycznym. Przy parafii Wniebowstąpienia Pańskiego działa również chór „Vox Cordis”, założony we wrześniu 1998 roku, który w swym repertuarze posiada zarówno pieśni religijne, jak i świeckie – wykonywane w języku polskim, angielskim, niemieckim oraz po łacinie. Chór jest laureatem licznych nagród i wyróżnień w ogólnopolskich konkursach muzyki chóralnej. Na terenie kościoła znajduje się Kaplica Pamięci Narodowej, a przy świątyni działa Galeria „Wieża”, w której odbywają się wystawy sztuki.

Budynek kościoła jest projektem dwóch znanych polskich architektów Marka Budzyńskiego i Zbigniewa Badowskiego. Architekci są autorami projektów wielu bardzo znanych budowli i osiedli, między innymi gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej oraz gmachu Sądu Najwyższego w Warszawie czy budynku Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Sam Marek Budzyński był również głównym architektem całego osiedla Ursynów Północny. Pewnie dlatego kościół, mimo że posiada wiele elementów charakterystycznych dla tradycyjnej architektury sakralnej, wyglądem wyraźnie nawiązuje do projektu ursynowskiego osiedla przede wszystkim poprzez ogromne surowe płaszczyzny. Na centralnej części ceglanej fasady świątyni znajduje się bardzo duże okno w kształcie krzyża, ozdobione wyjątkowo oryginalnym betonowym ornamentem.

Surowe wnętrze tej świątyni przykuło zapewne uwagę wielu osób, które oglądały „Dekalog” Krzysztofa Kieślowskiego. Główny bohater pierwszego odcinka wchodzi do pustego, oświetlonego świecami monumentalnego kościoła po tym, jak kilka godzin wcześniej kilkadziesiąt metrów od świątyni utonął jego jedyny syn. Zrozpaczony ojciec pragnie okazać Bogu swój gniew i sprzeciw wobec tego, co go spotkało. W geście protestu przewracając prowizoryczny ołtarz w nowo wybudowanym kościele. Na twarz Matki Boskiej Częstochowskiej kapią krople wosku z poprzewracanych świec i spływają po twarzy Maryi niczym łzy. Obraz z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej, który widzimy w tej scenie, został namalowany właśnie na potrzeby filmu. Po zakończeniu zdjęć reżyser ofiarował obraz parafii. Jest on drugim obrazem z wizerunkiem Matki Bożej znajdującym się w Kościele Wniebowstąpienia Pańskiego. Pierwszy obraz znajdował się tu od początku istnienia kościoła i stał się inspiracją dla Księdza Jana Twardowskiego do napisania wiersza „Matka Boża Ursynowska”.

Położenie świątyni również zasługuje na szczególną uwagę. Fasada kościoła zamyka bowiem pierzeję kwadratowego placu przypominającego miejski rynek. Dwie strony tegoż placu obudowane są niskimi blokami z lat 90-tych, które swym wyglądem nawiązują do projektów kamienic i z tego względu są zupełnie nietypowe dla tej części Ursynowa. Na parterze każdego z tych budynków mieszczą się sklepy oraz lokale usługowe, co sprawia, że zawsze jest tu sporo ludzi. Czwartą stronę placu zamyka park. Odnajdujemy więc w tym miejscu nawiązanie do starych tradycji urbanistycznych Warszawy. Bowiem w okresie międzywojennym w taki właśnie sposób projektowane były centra nowo tworzonych dzielnic takich jak Bielany, Ochota czy Żoliborz.

Wróć