PASSA: Przez ostatnie dwie kadencje oświata i modernizacja placówek oświatowych były jednymi z priorytetów w budżecie dzielnicy. Z której inwestycji jest Pani najbardziej dumna jako Przewodnicząca Komisji Edukacji i Sportu?
SYLWIA KRAJEWSKA: Oświata na Ursynowie w ciągu dwóch ostatnich kadencji przeżyła prawdziwy boom inwestycyjny. Było to możliwe dzięki drużynie do zadań specjalnych czyli nam radnym dzielnicowym, burmistrzowi Ursynowa oraz prezydentowi m. st. Warszawy. Połączyła nas wrażliwość na potrzeby dzieci i młodzieży i dobra współpraca.
Najbardziej jestem dumna z budowy nowoczesnego zespołu szkolno-przedszkolnego przy ul. Zaruby, z nowego przedszkola przy ul. Tanecznej oraz z modernizacji przedszkola specjalnego przy ul. Teligi. Polepszyliśmy warunki lokalowe dwóch poradni psychologiczno-pedagogicznych przy ul. Koncertowej oraz przy ul. Lokajskiego. Obie poradnie odegrały ważną rolę w trudnym czasie izolacji w pandemii oraz po wybuchu wojny w Ukrainie, udzielając specjalistycznej pomocy tysiącom uczniów.
Które jeszcze placówki oświatowe udało się zmodernizować, a które czeka modernizacja w najbliższym czasie?
Na Ursynowie przeprowadziliśmy remonty większości placówek szkolnych i przedszkolnych za ponad 134 mln zł. Nasze wysiłki zostały docenione nie tylko przez mieszkańców Ursynowa, ale również przez mieszkańców sąsiedniej Dzielnicy Wilanów. Zanim powstały szkoły i przedszkola w Miasteczku Wilanów, jego najmłodsi mieszkańcy uczęszczali do naszych placówek. Udowodniliśmy, że potrafimy rozwiązywać problemy edukacyjne wykraczające poza granice administracyjne naszej Dzielnicy.
10 inwestycji oświatowych, które oprócz tych wyżej wymienionych zrealizowaliśmy z sukcesem to: budowa dwóch nowych żłobków przy ul. Cynamonowej oraz przy ul. Kazury, remonty w przedszkolach: przy ul. Cybisa, przy ul. Kajakowej, przy ul. Hawajskiej, przy ul. Małcużyńskiego i przy ul. Teligi oraz przy ul. Hirszfelda, remonty podstawówek: przy ul. Hirszfelda, z Oddziałami Integracyjnymi przy ul. Mandarynki, przy ul. Puszczyka, przy ul. Wilczy Dół, przy ul. Dembowskiego, , przy ul. Kopcińskiego i wreszcie modernizacja najstarszej na Ursynowie podstawówki - SP nr 100 wraz z kompleksem sportowym przy ul. Tanecznej. W planach mamy modernizację przedszkola przy ul. Lokajskiego, a także kolejne podstawówki: przy ul. Cybisa, przy ul. Kajakowej, przy Sarabandy, zespół szkół przy ul. Koncertowej, przy ul. Hawajskiej, przy ul. Małcużyńskiego, przy ul. Teligi oraz dwa licea „Kossutha” oraz „Kamyka”.
Budowa zespołu szkolno-przedszkolnego przy ul. J. Zaruby na Kabatach zrealizowana została w ramach programu „Warszawa dla uczniów”. To bardzo nowoczesny i przyjazny dla uczniów i przedszkolaków obiekt. Proszę powiedzieć coś więcej na temat tej inwestycji.
Mam osobistą satysfakcję z budowy kompleksu oświatowego na Kabatach. O jego powstanie zabiegałam od 2012 r. Mój postulat nie spotkał się ze zrozumieniem ówczesnej koalicji rządzącej Ursynowem z PiSem na czele. Szkołę i przedszkole na Kabatach wznieśliśmy w 2020 r. W budynkach kompleksu oświatowego zastosowano innowacyjne rozwiązania oraz ekologiczne materiały. Łączne nakłady na inwestycje wyniosły 45,3 mln zł. Widne, przestronne sale, ogródki, kreatywne patia, nowoczesne pracownie przedmiotowe, nowoczesne boiska to jest wizytówka zespołu szkolno-przedszkolnego. Budynek harmonijnie wkomponował się w okolicę Lasu Kabackiego i jednocześnie odciążył SP nr 16 na ul. Wilczy Dół oraz SP nr 340 przy ul. Lokajskiego. Dla mnie to wielki sukces, bo dzięki tej jednej inwestycji zwiększyliśmy komfort nauki i oraz przebywania dzieci w trzech podstawówkach. Lubię przejeżdżać obok Zaruby 7 (adres zespołu) szczególnie w maju, kiedy cała okolica przyszkolna obstawiona jest dziecięcymi rowerami i hulajnogami. Piękny widok.
W 2023 roku zakończona została modernizacja szkoły podstawowej przy ul. Lokajskiego. Jakie prace zostały wykonane w ramach tej modernizacji?
Szkoła Podstawowa nr 340 im. Bogusława Molskiego jest jedną z największych podstawówek w Warszawie i w Polsce. Modernizujemy jeden z najstarszych budynków szkoły, w którym mieściło się gimnazjum. W części wyremontowanego skrzydła stworzyliśmy nowoczesne gabinety terapeutyczne i sale specjalistyczne dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 19 oraz Miejsce Aktywności Lokalnej - MAL Lokajskiego. Jestem zwolenniczką inteligentnego połączenia różnych usług i form działalności wspierających podstawową funkcję oświatową. Dzieci uczęszczające do szkoły podstawowej mogą na miejscu skorzystać z pomocy specjalistów - psychologów, pedagogów, logopedów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej jak również uczęszczać na dodatkowe warsztaty i kółka zainteresowań w MAL.
Obok szkoły przy ul. Lokajskiego otwarta została hala szermiercza. Jak duża jest to hala i jakie wydarzenia się w niej odbywają?
Hala Szermiercza to kolejna nasza dzielnicowa chluba. Sala o powierzchni 513 m kw. jest najlepiej wyposażoną tego typu halą w Polsce. Tak mówią trenujący tu młodzi szermierze z Klubu Sportowego D’Artagnan. Hala jest wielofunkcyjna i podczas zajęć szkolnych korzystają z niej uczniowie szkoły zatem zyskali oni dodatkową przestrzeń sportową. Czyli takie „dwa w jednym”. Lubię takie rozwiązania.
Powróćmy do tematu modernizacji Przedszkola Specjalnego nr 213. Obok przedszkola powstał plac zabaw dla dzieci z niepełnosprawnościami. Co ciekawego można jeszcze dodać na temat tej inwestycji?
Edukacja i opieka nad dziećmi z niepełnosprawnościami jest tematem bardzo wrażliwym, bo dotyczy dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności, ze sprzężonymi dysfunkcjami. To są dzieci wyjątkowe, wymagające specjalistycznej opieki i rehabilitacji oraz odpowiednich warunków lokalowych.
Pamiętam moje pierwsze odwiedziny w przedszkolu specjalnym. Funkcjonowało w spartańskich warunkach w budynku dzielonym z przedszkolem integracyjnym. Przyszłam w porze, kiedy dzieci są odbierane przez rodziców. W jednej z sal kilkuletni chłopiec rzucił mi się w objęcia, wołając: „Mama!”. Jedna z opiekunek wyjaśniła mi, że chłopiec ma autyzm i pomylił mnie ze swoją mamą, która też ma ciemne włosy. Serce mi pękło. Od tamtej pory częściej odwiedzałam przedszkole specjalne i zabiegałam o środki finansowe na polepszenie warunków funkcjonowania dzieci oraz ich opiekunów. Zaczęliśmy od drobnych rzeczy: od przewijaków (większość dzieci jest przykuta do wózka), remontu łazienek, wyposażenia szatni. Następnie zbudowaliśmy przy przedszkolu specjalnym pierwszy plac zabaw dedykowany dzieciom z niepełnosprawnościami. To było w 2016 r., a my, ursynowski samorząd byliśmy w tej dziedzinie prekursorem. Następnie zakupiliśmy dla Przedszkola najnowocześniejszy sprzęt rehabilitacyjny w tym m. in. pionizatory, urządzenia do reedukacji chodu, do optymalizacji napięcia ruchowego itd.
W zeszłym roku zakończyliśmy gruntowną modernizację budynku przedszkola specjalnego. Jej całkowity koszt wyniósł ponad 7,5 mln zł. Oddaliśmy dzieciom z niepełnosprawnościami najnowocześniejszy i najlepiej wyposażony obiekt opiekuńczo-wychowawczy w Polsce, w którym znajdują się gabinety specjalistyczne, sale rehabilitacyjne, do integracji sensorycznej w tym sala doświadczania świata. Kiedy widzę radość dziecka z niepełnosprawnością i wzruszenie na twarzy jego rodzica, to jest ten moment, w którym czuję, że działanie w samorządzie ma głęboki sens. Tylko czasami trzeba przesiąść się na wózek czy na specjalistyczne krzesełko lub wejść do pionizatora, przeznaczonego dla dzieci cierpiących na różne niedowłady, w tym na wiotkość mięśni. Ja to zrobiłam i to nie raz.
Czy ursynowskie placówki oświatowe przechodzą ekologiczną metamorfozę?
Tak. Kładziemy duży nacisk na wdrażanie ekologicznych rozwiązań w infrastrukturze oświatowej i sportowej. Wprowadzamy termoizolację budynków, sukcesywnie wymieniamy instalację grzewczą oraz oświetlenie na energooszczędne. Planujemy zamontować panele fotowoltaiczne w każdej placówce oświatowej. Do tej pory zamontowaliśmy je w 7 placówkach szkołach. W najbliższym czasie instalacje fotowoltaiczne zostaną wykonane w 11 placówkach oświatowych. Bardzo mnie to cieszy, ponieważ rozwiązania proekologiczne w tym panele fotowoltaiczne pozwalają ograniczyć koszty zużycia energii, a dyrektorzy szkół i przedszkoli zaoszczędzone środki finansowe mogą przeznaczyć na inne wydatki – w tym na projekty adresowane do dzieci i młodzieży. Można? Można.
W pomieszczeniach Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Dembowskiego rozpoczęły się prace, których celem jest powstanie FabLab Ursynów – miejsce dla kreatywnych mieszkańców. Proszę powiedzieć, jak będzie wyglądało to miejsce i kiedy możemy spodziewać się jego oddania do użytku?
FaBLab to raj dla kreatywnych Mieszkanek i Mieszkańców Ursynowa z zaawansowanymi technologiami i wsparciem trenerów. W FabLabie znajdzie się wszystko, czego dusza majsterkowicza czy artysty amatora zapragnie: stolarnia, pracownia laserowych ploterów tnących, pracownia elektroniczna z lutownicami, oscyloskopami czy mikroskopami, pracownia krawiecka z wydzieloną przymierzalnią, pracownia z drukarkami 3D, modelarnia z wielofunkcyjnymi narzędziami rotacyjnymi, piaskarką czy myjką ultradźwiękową. Nie zabraknie tu pracowni audiowizualnej, połączonej ze studiem, sal warsztatowych, pracowni sitodruku czy miejsca spotkań dla mieszkańców. Wszystko to znajdzie się w 9 ogólnodostępnych pracowniach na powierzchni ok. 560 m kw. Cieszę się, że na Ursynowie powstaje miejsce, w którym licealiści i mieszkańcy będą mogli rozwijać swoje zainteresowania i talenty. Potrzebujemy na Ursynowie miejsc kreatywnych, które stanowią centra aktywności i integracji mieszkańców. Uważam, że inwestowanie w rozwój kompetencji i umiejętności człowieka poprzez tworzenie kreatywnych warsztatowi jest właściwym kierunkiem działania samorządu.
Dziękuję za rozmowę.
Jeszcze jedno chcę na koniec dodać. Dziękuję za owocną współpracę członkom Komisji Edukacji i Sportu Rady Dzielnicy Ursynów, której pracami kierowałam od 9 lat i mojemu zastępcy, radnemu Robertowi Wojciechowskiemu. Dziękuję ursynowiankom i ursynowianom za zaufanie i nieocenione wsparcie, którego mi udzielili.