Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Rusza budowa Południowej Obwodnicy Warszawy przez Ursynów

01-03-2017 20:25 | Autor: Tadeusz Porębski
Południowa Obwodnica Warszawy ma być przejezdna dla kierowców w 2020 roku, natomiast jej ursynowski odcinek – od węzła "Puławska" do węzła "Przyczółkowa" – za niecałe dwa lata. Projekt realizowany jest w systemie "Projektuj i Buduj", a koszt budowy trzech odcinków POW to około 4,6 miliarda złotych.

W ursynowskim ratuszu odbyło się spotkanie z mieszkańcami Ursynowa poświęcone nowej organizacji ruchu kołowego, który będzie obowiązywał w czasie trwania budowy ursynowskiego odcinka POW. Prace zaczną się od przekopu pod I linią metra. Budowniczy przewidują, że największe utrudnienia w ruchu drogowym wystąpią po 20 marca. Zmieniona zostanie bowiem organizacja ruchu na skrzyżowaniu al. KEN z ul. Płaskowickiej. W efekcie zniknie rondo im. Krystyny Krahelskiej, a wykonawca przystąpi do wytyczania nowej jezdni al. KEN na zachód od obecnej, w rejonie bazarku „Na Dołku, który zostanie przeniesiony w inne miejsce. Przejazd al. KEN w kierunkach północ – południe będzie się odbywać jednym pasem. Skrzyżowanie al. KEN z ulicą Płaskowickiej nie będzie miało skrętów w lewo. Chodzi o przełożenie ruchu na nowy ślad al. KEN i wprowadzenie czterech zakazów skrętu w lewo u zbiegu z ul. Płaskowickiej. Objazdy dla skręcających zostaną poprowadzone Belgradzką i Stryjeńskich, bądź Cynamonową i Indiry Gandhi. Przełożone zostaną także chodniki oraz ścieżka rowerowa. Również po jednym pasie ruchu w każdą stronę będą mieli do dyspozycji kierowcy jadący ul. Płaskowickiej.

Południowa Obwodnica Warszawy, czyli fragment drogi ekspresowej S2 od węzła "Puławska" do węzła "Lubelska", będzie liczyła pond 18 km długości. Planowany termin zakończenia realizacji tej inwestycji to III kwartał 2020 roku. Pierwszy etap prac obejmie m. in. budowę tunelu pod Ursynowem. Wywalczenie tunelu należy uznać za sukces tych mieszkańców dzielnicy, którzy przez lata walczyli o takie rozwiązanie. Budowa POW podzielona została na trzy etapy. Każdy z nich będzie realizowany przez innego wykonawcę. Etap pierwszy, czyli odcinek ursynowski od węzła "Puławska" do węzła "Przyczółkowa" (4,6 km), wykona renomowana włoska firma "Astaldi". Do jej największych osiągnięć należy zaliczyć budowę metra w Rzymie, Mediolanie, Genui, Kopenhadze i Caracas, jak również linii kolejowej Rzym – Neapol przystosowanej do wysokich prędkości (2005 r.). W Warszawie "Astaldi" wybudowała, wspólnie z Gülermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki, centralny odcinek II linii metra.

Drugi odcinek POW, od węzła "Przyczółkowa" do węzła "Wał Miedzeszyński" (6,5 km), zbuduje wspomniana wyżej turecka firma "Gülermak". Wizytówką Turków może być ich ostatnia realizacja, a mianowicie most wantowy "Golden Horn" łączący brzegi Bosforu dla linii metra M2 w Stambule. Fachowcy okrzyknęli ten projekt perłą nowoczesnej architektury. Ma to być inżynierski majstersztyk. Dodajmy, że firma Gülermak zbudowała swoją europejską centralę w Polsce, skąd zamierza prowadzić procesy ofertowe dla innych państw Europy. To oznacza, że nasz kraj jest dla ogromnej tureckiej firmy biznesowym numerem jeden.

Ostatnim etapem POW będzie budowa odcinka trzeciego, od węzła "Wał Miedzeszyński" do węzła "Lubelska" (7,5 km). Wykonawcą będzie polski "Warbud", jedna z największych firm budowlanych w Polsce, działająca na rynku od 1989 r.  Firma ma na koncie realizację ponad 470 przedsięwzięć, w tym wiele znaczących, jak na przykład budowa portu lotniczego w Gdańsku – Rębiechowie, kilku odcinków autostrad i dróg ekspresowych, czy dwóch stacji warszawskiego metra ("Ratusz" i "Marymont").  

W spotkaniu z mieszkańcami Ursynowa udział wzięli przedstawiciele Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmy "Astaldi", wykonawcy ursynowskiego odcinka POW. Burmistrz Robert Kempa otrzymał publiczne zapewnienie, że roboty na terenie dzielnicy zakończą się 10 grudnia 2018 r. i nie będą trwać nawet jednego dnia dłużej. Jest to prawdopodobne w świetle wypowiedzi rzecznika prasowego "Astaldi" Mateusza Witczyńskiego, który poinformował, że jego firma rozpoczyna prace prawie siedem miesięcy przed planowanym i umownym terminem. Ursynów to najtrudniejszy odcinek POW ze względu na metro. Konieczne jest przebicie się inwestycji pod tunelem metra, co nie będzie łatwe i proste. 

W ramach budowy powstanie tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę i estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Na ursynowskim odcinku powstaną węzły "Ursynów Zachodni", "Ursynów Wschodni" oraz "Przyczółkowa". Zostaną także zamontowane urządzenia chroniące środowisko naturalne i zapewniające bezpieczeństwa ruchu drogowego. Marian Gołoś, świeżo upieczony szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na Mazowszu, uprzedził:

 – Południowa Obwodnica Warszawy to bardzo poważne zadanie. Budowa będzie przebiegała w terenie mocno zurbanizowanym na długości ponad 18 km, przez Ursynów, Wilanów i Wawer. Z tym muszą wiązać się utrudnienia w ruchu, ale zrobimy wszystko, żeby było ich jak najmniej.

Natomiast Tomasz Mołdysz, inżynier kontraktu z firmy "Astaldi", która zajmie się budową odcinka obwodnicy z tunelem pod Ursynowem, zapowiedział, że od 29 marca niemal do końca kwietnia potrwają prace przygotowawcze do budowy tunelu drogowego pod I linią metra, obok przesuniętego skrzyżowania al. KEN z ul. Płaskowickiej. Baza firmy "Astaldi" znajdzie się początkowo w miejscu obecnej myjni, zajmując pas zieleni w kierunku ul. Lanciego. Później przeniesie się, lokując naprzeciwko remizy straży pożarnej, u zbiegu ulic Płaskowickiej i Pileckiego.

Niektórzy mieszkańcy, uczestniczący w spotkaniu, jakby nie pojęli, że dotyczy ono wyłącznie kwestii nowej organizacji ruchu, która będzie obowiązywać po rozpoczęciu robót ziemnych. Zasypywali prowadzących pytaniami zupełnie niezwiązanymi z omawianymi kwestiami, żądając odpowiedzi na pytania, których na obecnym etapie realizacji tej ogromnej inwestycji jeszcze nie sposób odzielić. To zdarza się często na tego rodzaju spotkaniach. Zbyt często. Efekt jest żaden, poza tym, że traci się cenny czas. W przyszłości amatorzy brania prowadzących w krzyżowy ogień pytań powinni staranniej przygotować swoje wystąpienia i odnosić się do meritum, czyli wyłącznie do omawianego tematu.

Burmistrz Ursynowa Robert Kempa o POW

Kiedy rozpoczynaliśmy obecną kadencję samorządu, mieliśmy zidentyfikowane cztery najważniejsze dla Ursynowa sprawy inwestycyjne, tj. poprawę bazy lokalowej placówek oświatowych, budowę Domu Kultury, budowę Szpitala Południowego  oraz tunelu w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy. Trzy pierwsze sprawy, zależne od nas, są już w trakcie realizacji. Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy to czwarta duża inwestycja w tej kadencji.  Wspólnie z GDDKiA i ASTALDI S.P.A. robimy wszystko, aby prace związane z realizacją POW były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – m. in. wykonawca deklaruje, że z powodu prowadzonych prac nie będzie zamknięte metro. Nie ma też ryzyka zamknięcia dróg, ale mieszkańcy muszą liczyć się z typowymi dla tak dużej inwestycji zwężeniami ulic i zmianami w organizacji ruchu. Jako mieszkaniec i osoba, którą bezpośrednio dotkną ograniczenia, mimo wszystko cieszę się, że po ponad 30 latach planowania wreszcie doczekaliśmy się realizacji obwodnicy. Realizowany wariant, zakładający ruch samochodów w tunelu, pozwala na zagospodarowanie terenu nad tunelem zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców.

Wróć