Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Urząd Dzielnicy Ursynów pracuje (prawie) normalnie

20-05-2020 21:42 | Autor: Bogusław Lasocki
Wprowadzenie od 14 marca br. stanu zagrożenia epidemią, a niespełna tydzień później stanu epidemii, wymusiło ograniczenie ilości przebywających interesantów w Urzędzie. Możliwe było załatwianie tylko tych spraw, które ze względu na swój charakter wymagały osobistej obecności. Jednak w związku z poprawą sytuacji w kraju i poluzowaniu ograniczeń, od poniedziałku 18 maja w Urzędzie Dzielnicy można załatwiać już wszystkie sprawy, również i te, których obsługa byłą dotychczas zawieszona.

Nie zmienia to faktu, że epidemia COVID-19 trwa nadal i zbiera swoje żniwo, choć nie występują już ciągle przyrastające ilości zachorowań. Dlatego też nie tylko nie zmniejszono wymogów bezpieczeństwa, ale niezmiennie są one rygorystycznie przestrzegane. Jak wyjaśniają przedstawiciele resortu zdrowia, dzięki przestrzeganiu zasad, a więc utrzymywaniu przynajmniej dwumetrowej odległości pomiędzy osobami niezamieszkującymi razem oraz noszeniu osłon ust i nosa, faza wzrostowa zachorowań wypłaszczyła się.

Dostępne tylko jedno wejście

Pomimo możliwości załatwiania w Urzędzie Dzielnicy już wszystkich spraw, konieczne było pozostawienie pewnych ograniczeń komunikacyjnych, aby dopełnione zostały zasady bezpieczeństwa. Ponieważ wirus rozprzestrzenia się drogą kropelkową i również kontaktową, przyjęto taką organizację, by uniemożliwić przebywanie interesantów w bliskiej odległości. Z tego względu dla petentów dostępne jest tylko jedno wejście od strony alei KEN. Otworzone jest również wejście od strony ulicy Gandhi, jednak służy ono wyłącznie do przejścia do biura podawczego w celu przekazania korespondencji.

Na drzwiach wszystkich otworzonych wcześniej wejść rozmieszczone są szczegółowe informacje dotyczące ograniczeń i zakresu załatwianych spraw. Choć wejście od strony parkingu jest dostępne wyłącznie dla pracowników, również tam pojawiają się interesanci, głównie ci, którzy dojechali samochodami. Informacji na drzwiach jest sporo i w zasadzie podane jest wszystko, jednak w przypadku szczególnych potrzeb trzeba się nieco w to wczytać.

Przed nieczynnym wejściem od strony parkingu stoi kilka osób studiujących wywieszone kartki. – Potrzebuję uzyskać informację związaną z zawieszeniem działalności – mówi pan Andrzej z Imielina. – Patrzę na te sprawy i nie mogę odnaleźć tego, czego potrzebuję. Teraz wszystko się pomieszało, ruchu i przychodów nie ma, ale obciążenia są cały czas. Próbowałem się dodzwonić na ogólny numer do Urzędu, ale nikt nie odbierał.

– Niech pan spojrzy tutaj, jest numer telefonu do ewidencji działalności gospodarczej – wtrąciła stojąca obok młoda kobieta. – Ja też mam do nich sprawę, ale również nie udało mi się dodzwonić. Ciągle zajęty albo nie odbierają. Ale spróbuję podejść od strony KEN. Tam podobno przyjmują tylko wcześniej zapisane osoby, ale może czegoś się dowiem – skwitowała petentka, po czym za chwilę poszła w kierunku dostępnego dla interesantów wejścia.

Od strony alei KEN przed wejściem stoi w kolejce kilka osób. Wszyscy w maseczkach, przestrzegają przepisowej odległości – przynajmniej 2 metrów. W przedsionku wejściowym, dotychczas z dwojgiem drzwi , może być tylko jedna osoba. W miejscu drzwi, zastawione biurkiem z izolującą szybą, znajduje się stanowisko weryfikacji, czy interesant był zapisany na konkretną godzinę. Przy drugich drzwiach, obecnie jedynych wejściowych, stoi pracownik ochrony, wpuszczający wyłącznie zweryfikowane już, uprawnione osoby. Jeśli interesanta nie ma na liście, panie uprzejmie ale stanowczo zachęcają do telefonicznego umówienia się na wizytę w urzędzie, ewentualnie w razie potrzeby podpowiadają, z kim konkretnie w danej sprawie się skontaktować. Takie postępowanie jest niezbędne, żeby monitorować liczbę osób przebywających jednocześnie w Urzędzie i uniemożliwić nawet przypadkowe – nazbyt bliskie przebywanie lub przemieszczanie.

Mając w planie nie tylko przyjrzenie się, jak w praktyce wygląda obecnie obsługa petentów, ale również załatwienie konkretnej sprawy, grzecznie ustawiłem się w kolejce. Wcześniej próbowałem kilkakrotnie dodzwonić się pod dostępne numery, zarówno naszego ursynowskiego Urzędu, jak i Urzędu Miasta, jednak bezskutecznie. Gdy po kilkunastu minutach dotarłem wreszcie do stanowiska weryfikacyjnego, a nie byłem na liście, pani urzędniczka poradziła, bym w mojej sprawie umówił się telefonicznie. Gdy poinformowałem ją, że od tygodnia wydzwaniam na dwa wskazane numery i są albo zajęte, albo nie odpowiadają, podała mi jeszcze jeden numer telefonu. Gdy następnie przedstawiłem się jako dziennikarz "Passy" i pokazując legitymację prasową, poprosiłem o wpuszczenie w celu zrobienia kilku zdjęć, okazało się, że musi być ze mną towarzyszący pracownik Urzędu. Wszystko oczywiście udało się szybko rozwiązać, i po zejściu pani z Wydziału Komunikacji Społecznej mogłem już realizować swoje dziennikarskie obowiązki.

Biuro podawcze dodatkową pomocą

Pomimo pewnych niedogodności, traktuję pozorne utrudnienia i ograniczenia stosowane przez urzędników jako pożyteczne, wręcz niezbędne. Przecież koronawirus jest bardzo zaraźliwy, wielokrotnie bardziej, niż i tak dokuczliwa grypa sezonowa, na którą narzekamy od jesieni do wiosny. Skutki nieprzestrzegania dystansu pomiędzy osobami i nonszalanckiej niefrasobliwości, znamy z przykładów rozwoju epidemii choćby w Hiszpanii czy we Włoszech. I takie konsekwentne przestrzeganie zaleceń medycznych przez urzędników zasługuje niewątpliwie na pochwałę.

A jeśli chodzi o moją urzędową sprawę, po powrocie do domu udało mi się wreszcie dodzwonić, akurat na jeden z numerów, który dotychczas był nieskuteczny. Problem był trochę nietypowy, dotyczący pewnych dokumentów będących w kompetencjach urzędu stanu cywilnego. Urzędnik przypomniał, że należy złożyć odpowiedni formularz zgłoszeniowy i że wzory wszystkich formularzy a także czat, umożliwiający uzyskanie odpowiedzi on-line, znajdują się na portalu warszawa19115.pl. Gdyby jednak sprawa okazała się zbyt złożona, wystarczy zwrócić się pisemnie z zapytaniem do naszego Urzędu. Kierując krótko opisany problem do odpowiedniego zespołu, pismo wystarczy złożyć w Biurze Podawczym, podając oczywiście swój adres i numer telefonu. Po rozpoznaniu sprawy urzędnik oddzwoni do pytającego, wskazując dalszy sposób postępowania. Oczywiście nie należy nadużywać tego sposobu załatwiania spraw w sytuacjach, gdy problem w sposób naturalny może być rozwiązany przez odpowiedni zespół Urzędu lub w konkretnym okienku. Jednak w awaryjnych czy trudnych sytuacjach taka metoda kontaktu z Urzędem może być bardzo skuteczna.

Jak funkcjonuje Urząd

Urząd czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00. Obecnie Urząd Dzielnicy Ursynów załatwia już wszystkie sprawy, których obsługa została zawieszona lub ograniczona po wprowadzeniu na terenie Polski stanu epidemii. Wszystkie osoby przebywające w Urzędzie zobowiązane są ze względów bezpieczeństwa do przestrzegania wytycznych sanitarnych: dezynfekcji rąk, zakrywania ust i nosa, zachowania odległości co najmniej 2 metrów.

Do Urzędu wchodzimy wyłącznie wejściem od strony al. KEN. Planowane wizyty należy umawiać telefonicznie, dzwoniąc na podane poniżej numery telefonów:

Pod jakie numery dzwonić?:

– odpady komunalne, sprawy lokalowe, zezwolenia na sprzedaż alkoholu, ochrona środowiska, oświata, sport, kultura, promocja, Budżet Obywatelski – 22 443 72 00

– gospodarka nieruchomościami, świadczenia rodzinne, podatki i opłaty lokalne, architektura i budownictwo, infrastruktura, Karta Dużej Rodziny, Karta Warszawiaka - 22 443 71 56

ewidencja działalności gospodarczej – 22 443 73 86

W sprawach obsługiwanych przez Urząd Stanu Cywilnego:

– rejestracja urodzeń, zgłoszenia zgonów, oświadczenia o uznaniu ojcostwa – 22 443 49 25, 22 443 13 35, 22 443 13 36

–dokumenty do ślubu – 22 443 13 38, 22 443 13 96

W przypadku spraw dotyczących rejestracji pojazdów oraz wydawania dokumentów można się umówić przez Internet, wchodząc na stronę rezerwacje.um.warszawa.pl lub dzwoniąc:

rejestracja pojazdów – 22 443 73 56

prawa jazdy – 22 443 73 22

dowody osobiste, meldunki, ewidencja ludności – 22 443 73 64

Referat Paszportowy Nr 4 (Wojewódzki Urząd Mazowiecki) obsługiwany jest pod numerem: 22 855 12 40.

Bez uprzedniego umówienia się możliwe będzie składanie pism i wniosków (za potwierdzeniem wpływu) w biurze podawczym przy wejściu od strony ul. Gandhi. Cały czas niemożliwe jest dokonywanie płatności gotówką w kasach Urzędu. Przyjmowane będą wyłącznie płatności kartą oraz dokonywanie opłat przelewem lub poprzez inne formy płatności elektronicznej.

Wróć