Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie funkcjonuje już od 10 lat. Pierwsze zgłoszenie alarmowe zostało odebrane 27 listopada 2013 roku. Obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112, a także, dzięki porozumieniu z wojewodą mazowieckim, na numery alarmowe służb, 997 i 998. Połączenia z tym numerem są bezpłatne.
– Bezpieczeństwo jest dla nas wszystkich najważniejsze. Chcemy bardzo podziękować operatorom za ich ciężką, ratującą życie pracę. Wczoraj obchodziliśmy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. To na ten numer dzwoni ośmiolatek mówiąc, że nie może dobudzić swojej mamy albo seniorka, która została oszukana metodą „na wnuczka” albo ktoś, kto zgubił się w lesie – mówił podczas spotkania Rafał Trzaskowski, prezydent m. st. Warszawy.
Prezydent stolicy wraz z wojewodą mazowieckim Mariuszem Frankowskim wręczyli wyróżnienia operatorom numeru alarmowego. Podkreślali, jak ważna społecznie, niełatwa i stresująca jest praca operatorów, bo wiąże się z odpowiedzialnością za życie, zdrowie oraz bezpieczeństwo drugiego człowieka.
– Jedną z najważniejszych odpowiedzialności wojewody jest kwestia bezpieczeństwa w tym w szczególności kwestia zarządzania kryzysowego. Mazowsze jest wyjątkowe, ponieważ ma dwa Centra Powiadamiania Ratunkowego, w których łącznie pracuje ok. 140 osób. Decyzje operatorów to często kwestia życia i śmierci, szybkiego przekierowania odpowiednich służb – mówił Mariusz Frankowski, wojewoda mazowiecki.
Uhonorowano Monikę Szczuchniak, Mironę Selatnię, Jarosława Stefaniaka, Marzenę Kamińską, Łukasza Kulbickiego, Andrzeja Szymaniaka, Katarzynę Kaźmierczak, Michała Żochowskiego, Helenę Jachimowicz, Krzysztofa Kurpa i Dominika Jerkę.
Wyróżnionym gratulowali także wiceprzewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady m.st. Warszawy Tomasz Sybilski i dyrektor Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa Michał Domaradzki.
System Powiadamiania Ratunkowego
W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, w województwie mazowieckim znajdują się dwa, w Warszawie i w Radomiu. Podstawą działania systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie odpowiednich służb, które zajmą się udzielaniem pomocy. W przypadku, gdy osoba poszkodowana nie może uzyskać połączenia z centrum na terenie województwa, w którym się znajduje, wówczas jej połączenie przekazywane jest do innego ośrodka zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Stołeczne Centrum zatrudnia 66 operatorów. Średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem w Warszawie spada i teraz wynosi 9 sekund. Średni czas rozmowy to 150 sekund.
Według danych z warszawskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, nadal ogromnym problemem są połączenia niezasadne, które stanowią 36% wszystkich obsłużonych zgłoszeń. Zajmują czas operatorów oraz blokują linie, przez co wydłuża się czas oczekiwania w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy.
Konkurs dla szkół - „112 – ten numer ratuje życie”
Już po raz czwarty obchodzonemu Świętu towarzyszył konkurs pod hasłem „112 – ten numer ratuje życie” skierowany do młodych warszawiaków – uczniów szkół podstawowych. Po raz pierwszy był to konkurs literacki. Zgłosiły się do niego 34 szkoły podstawowe, przesyłając 88 prac. Łącznie nagrodzono dziesięcioro dzieci w dwóch kategoriach wiekowych: uczniowie klas IV-VI i uczniowie klas VII-VIII.
Laureatami pierwszych miejsc zostali Karolina Korycka ze Szkoły Podstawowej nr 350 im. Armii Krajowej w Warszawie, z klasy 6 oraz Kinga Kramek ze Szkoły Podstawowej nr 218 im. Michała Kajki w Warszawie, z klasy 8.
Cel konkursu to kształtowanie właściwych zachowań podczas niesienia pomocy, a także propagowanie wiedzy o Europejskim Numerze Alarmowym 112.