Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Zagospodarowanie terenu nad tunelem przy Płaskowickiej

23-11-2016 23:19 | Autor: Krystian Malesa (PO)
W poniedziałek 21 listopada w ursynowskim ratuszu odbyła się prezentacja koncepcji zagospodarowania terenu nad planowaną Południową Obwodnicą Warszawy. W urzędzie zjawiło się około 100 osób. Mieszkańcy mieli możliwość obejrzenia wizualizacji przyszłego parku oraz kilkuminutowy wirtualny spacer po nim.

Był to efekt wielomiesięcznych dyskusji i spotkań władz dzielnicy z mieszkańcami oraz zespołem projektowym, który przeprowadził konsultacje społeczne w tej sprawie. Park o szerokości prawie 100 metrów i długości ponad 2 kilometrów usytuowany będzie wzdłuż ulicy Płaskowickiej od ul. Pileckiego do ul. Nowoursynowskiej, połączy przedpola Lasu Kabackiego ze skarpą warszawską. Będzie miał powierzchnię ok. 20 ha i przebiegać będzie dokładnie nad tunelem, który do 2020 roku ma wybudować na Ursynowie włoska firma Astaldi.

Park ma być wizytówką Ursynowa i całej Warszawy. Będzie to jeden z dłuższych parków linearnych w Polsce. Mam nadzieję, że za kilka lat będzie to swoiste serce dzielnicy. Park będzie podzielony na kilka stref między innymi sportową, usługową, kulturalną. Będą tam miejsca spotkań dla mieszkańców, pawilony z bazarkiem, scena, boiska sportowe, place zabaw dla dzieci, a także rzeźby ogrodowe, rolkowisko i punkty widokowe.

Park wzorowany jest na nowojorskim The High Line Park, można go również porównać z florenckim Parco delle Cascine (również linearnym), o którym pisałem w jednym z wcześniejszych artykułów. Włoski park jest dobrym przykładem do naśladowania, znajdują się w nim bowiem różne strefy i różne atrakcje, jest wykorzystywany na wiele sposobów przez mieszkańców Florencji.

Nasz ursynowski park ma mieć wiele atrakcji, a wśród nich promenada spacerowa o szerokości 4 metry, która poza swoją oczywistą funkcją będzie mogła być wykorzystywana do np. wyprzedaży garażowych, których obecnie moim zdaniem jest za mało w Warszawie, a są doskonałym miejscem do sprzedaży lub wymiany rzeczy z naszych domów, których z różnych powodów już nie potrzebujemy. Projektanci zaplanowali również placyk na którym odbywać się będą mogły targi śniadaniowe.

Zwolennicy natury z pewnością znajdą w parku dla siebie ogrody społeczne oraz tematyczne, zagajnik botaniczny, łąki plenerowe, strumyk z kamiennymi elementami, a także zielony labirynt. Część sportowa to ścieżki zdrowia i siłownie,  plac zabaw dla dorosłych, górka saneczkowa, boisko wielofunkcyjne, podest na zajęcia fitness lub tańce, wrotkowisko, pole do minigolfa, stoliki do gier, teren do gry w bule. Dla najmłodszych poza wyżej wymienionymi atrakcjami będą do dyspozycji place zabaw i zjeżdżalnie, a także wodny plac zabaw.

Park powinien łączyć mieszkańców i być miejscem spotkań bez względu na wiek, dlatego zaplanowane jest również stworzenie placu miejskiego z fontanną, kawiarnią, pawilonem będącym miejscem integracji dla mieszkańców.

W parku nie zapomniano również o odtworzeniu co prawda w nieco mniejszej formie, ale z pewnością bardziej nowoczesnej Bazarku na Dołku jako placu targowego oraz dużych pawilonów, które częściowo będą zadaszone. Jak na tak duży park przystało będą w nim rzeźby w tym m.in. gigantyczna rzeźba Misia Wojtka oraz wybieg dla psów.

Wiemy jak ważnym elementem dla mieszkańców są miejsca parkingowe. Park i budowa POW nie zmniejszą liczby miejsc parkingowych po północnej stronie ul. Płaskowickiej, natomiast po południowej zostanie zlikwidowany parking, który obecnie znajduje się od lat na de facto trawniku. Powstaną 243 nowe miejsca parkingowe, będzie można zaparkować auta m. in. wzdłuż ul. Płaskowickiej.

Pojawiły się głosy, że to za mało, być może tak, ale musimy zdawać sobie sprawę, że miejsc będzie zawsze za mało, bo samochodów będzie coraz więcej… Czy to oznacza, że powinniśmy poświęcać trawę i zieleń na rzecz parkingów? Jako radny rozumiem głos mieszkańców, którym brakuje miejsc, natomiast jako architekt krajobrazu zdaję sobie sprawę, że powinniśmy dbać o zieleń i chronić ją, bo inaczej będzie jej ubywało, a nie przybywało.

Mam nadzieję i głęboko wierzę, że opisany park będzie jednym z ciekawszych i bardziej reprezentacyjnych terenów zieleni w stolicy i że działając jako radny będę mógł się do tego przyczynić.

 

Burmistrz Robert Kempa o POW

– Inspiracją dla projektantów przestrzeni publicznej w Polsce i Europie są obecnie inwestycje realizowane m. in. w Barcelonie i Vancouver. Jestem przekonany, że po zakończeniu prac to Ursynów będzie inspiracją dla innych. Przypuszczam, że w przyszłości będzie to jedno z częściej odwiedzanych miejsc w Warszawie.

Chcielibyśmy, po wcześniejszych pracach projektowych podpisać porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odnośnie tych elementów, które zostały zaplanowane do odtworzenia po wybudowaniu tunelu, a które nie są zgodne z naszą koncepcją. Chcielibyśmy cały park podzielić na części, a do ich realizacji zaprosić jednostki miejskie najlepiej przygotowane w danym zakresie funkcjonalnym.

Zagospodarowanie terenu chcielibyśmy wykonać bezpośrednio po zakończeniu budowy tunelu POW – optymalnie w latach  2021-2022. Trzymamy kciuki za GDDKiA oraz Astaldi, aby prace związane z budową tunelu zakończyły się wcześniej niż wynika to z umowy – już w 2020 roku. Marzymy o tym, ponieważ wypracowana w procesie konsultacji społecznych koncepcja nam i mieszkańcom bardzo się podoba – powiedział Robert Kempa.

Wróć