Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

100-lecie zaślubin Polski z morzem

12-02-2020 20:01 | Autor: Prof. dr hab. Marian Marek Drozdowski
Działo się to w roku 2020 –Roku Zaślubin Polski z Morzem, gdy Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej był dr Andrzej Duda, Marszałkiem Sejmu Elżbieta Witek, Marszałkiem Senatu prof. Tomasz Grodzki, Prezesem Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Prymasem Polski Ksiądz Arcybiskup Wojciech Polak, Wojewodą Zachodnio-Pomorskim Tomasz Hinc, Wojewodą Pomorskim Dariusz Drelich, Wojewodą Warmińsko-Mazurskim Artur Chojecki, Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk, Inspektorem Marynarki Wojennej wiceadmirał Janusz Ziemiański, Prezesem Ligi Morskiej I Rzecznej kpt ż.w. dr. Andrzej Królikowski, Burmistrzem Pucka Hanna Pruchniewska.

W dniu 10 lutego społeczeństwo Wybrzeża od Szczecina do Braniewa oddało hołd polskim mężom stanu, którym zawdzięczamy powrót nad Bałtyk: Ignacemu Janowi Paderewskiemu, Romanowi Dmowskiemu, Józefowi Piłsudskiemu, Józefowi Hallerowi – dowódcy Frontu Pomorskiego, który w styczniu i lutym 1920 r przejmował w polskie władanie 143-kilometrowy skrawek wybrzeża przyznany Polsce w Traktacie Wersalskim z ograniczonymi uprawnieniami w Wolnym Mieście w Gdańsku i dokonał aktu zaślubin z Bałtykiem, powtórzonym 10 lutego 2020 r.

W dniu tym wspominamy dokonania naszego społeczeństwa w polityce morskiej i rzecznej II Rzeczypospolitej, pod kierownictwem ministra i wicepremiera Eugeniusza Kwiatkowskiego: budowę Gdyni, magistrali węglowej Śląsk- Gdynia, powstanie Polskiej Floty Handlowej i Polskiej Floty Wojennej. Wspominamy od 1918 roku imponującą pracę działaczy stowarzyszenia „Bandera Polska”, przekształconego w Ligę Żeglugi Polskiej, następnie w Ligę Morską i Rzeczną, dalej w Ligę Morską i Kolonialną, po II wojnie światowej przekształconą w Ligę Morską, zlikwidowaną przez władze komunistyczne w 1953 roku, reaktywowaną w 1981 roku i przekształconą w Ligę Morska i Rzeczną.

Działacze ci od czasu powołania stowarzyszenia do 2020 roku pracowali na rzecz budowy od podstaw „Polski morskiej i rzecznej”, rozwoju edukacji morskiej, turystyki wodnej oraz rozwoju morskich i rzecznych sił zbrojnych. Wspominamy ofiary polskiego społeczeństwa podczas niemieckiej okupacji Wybrzeża i bohaterską postawę polskich marynarzy w działaniach wojennych. Nie zapominamy o żołnierzach radzieckich i polskich, walczących z armią III Rzeszy Niemieckiej o wybrzeże, poddanych niestety brutalnej indoktrynacji przeciw polskim aspiracjom niepodległościowym i demokratycznym. Z wielkim szacunkiem wspominamy Rodaków biorących udział w odbudowie gospodarki morskiej, zapoczątkowanej w 1945 przez Delegaturę Eugeniusza Kwiatkowskiego, wspomaganą przez Biuro Ziem Zachodnich Delegatury Rządu RP i Referat Morski KG Armii Krajowej. Po jej likwidacji w 1948 r tempo odbudowy i rozbudowy gospodarki morskiej zostało przyspieszone w wyniku przemian październikowych 1956 r. Odbudowane miasta portowe, ich przemysł i usługi dały Polsce doświadczone pod względem obywatelskim zespoły robotnicze i pracownicze, które w grudniu 1970 r. i w sierpniu 1980 r. powiedziały „nie” komunistycznej dyktaturze, płacąc za to wysoką cenę.

Powstanie „Solidarności” i wcześniejsza pierwsza pielgrzymka Jana Pawła II do Kraju stały się przełomem w dziejach Polski i pozostałych krajów bloku sowieckiego. Mimo popełnionych błędów w polityce gospodarczej, polska gospodarka morska jest znaczącym sektorem gospodarki narodowej, starającym się coraz lepiej służyć umocnieniu więzi Polski z krajami Unii Europejskiej i pozostającymi poza nią, a przede wszystkim bezpieczeństwu energetycznemu Polski i jej sąsiadów.

Realizacja kosztownych, niezbędnych, ambitnych, planów rozwoju gospodarki morskiej, a przede wszystkim gospodarki wodnej wymaga od nas respektowania wskazań etycznych życia publicznego przypominanych kilkakrotnie przez Jana Pawła II podczas Jego pielgrzymek do Kraju: „Czuwam – to znaczy dalej dostrzegam drugiego. Nie zamykam się w sobie, w ciasnym podwórku własnych interesów czy nawet własnych osądów. Czuwam – to znaczy czuję się odpowiedzialny za to wielkie wspólne dziedzictwo, któremu na imię Polska. To imię nas wszystkich określa. To imię nas wszystkich zobowiązuje. To imię nas wszystkich kosztuje. To, co kosztuje, stanowi wartość.”

Morze Bałtyckie jest naszą drogą do integracji europejskiej i dobrobytu. Szlaki wodne znaczą wiele dla naszej cywilizacji, dla gospodarki, nauki i wypoczynku. Mamy szansę uczynić region bałtycki rozwiniętym regionem europejskim.

„ TRZYMAJMY SIĘ MORZA” „ NIECH NAS ŁĄCZĄ RZEKI”

Przygotowali powyższy tekst: prof. Marian. Marek. Drozdowski – kawaler pierścienia gen. J. Hallera, prof. dr hab. IH PAN oraz Wacław L. Kowalski – wiceprezes Ligi Morskiej i Rzecznej.

Wróć