KATARZYNA NOWIŃSKA: W miniony czwartek, 26 września, na nadzwyczajnej sesji Rady Dzielnicy Ursynów przyjęte zostało stanowisko rady w sprawie Planu Ogólnego oraz Strategii Warszawa 2040+ dotyczące Dzielnicy Ursynów. Proszę powiedzieć, czym są te dokumenty i jakie mają znaczenie dla rozwoju miasta i jego poszczególnych dzielnic?
OLGA GÓRNA: Zarówno Strategia rozwoju Warszawy 2040+, jak i Plan Ogólny będą określać, w jakim kierunku rozwinie się nasze miasto, a więc także Ursynów, w perspektywie kolejnych 20 lat. Strategia wskazuje cele i politykę długookresową miasta w wielu aspektach, takich jak transport, sprawy społeczne, dostępność usług, a teraz zostanie rozwinięta dodatkowo o politykę przestrzenną miasta, do czego zobowiązuje wszystkie gminy „Ustawa z dnia 7 lipca 2023 o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw”.
Plan Ogólny będzie natomiast stanowił akt prawa miejscowego – podobnie jak Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego, choć będzie w stosunku do nich dokumentem nadrzędnym. Będzie też bardziej techniczny niż Strategia czy obowiązujące obecnie Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego, wskazując konkretne i możliwe strefy rozwoju, np. gdzie jaka zabudowa mieszkaniowa lub usługi będą możliwe.
Oba dokumenty będą ze sobą powiązane i zastąpią obecnie obowiązujące, czyli Strategię Warszawa 2030, przyjętą 10 maja 2018 roku oraz Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego z 10 października 2006 roku (z późniejszymi zmianami).
Jak wygląda proces przygotowywania tych dokumentów? Kto jest uprawniony, by zgłaszać swoje wnioski?
Pierwszym etapem powstawania obu dokumentów jest zebranie głosów mieszkańców. Jest to etap, który poprzedza przygotowanie projektów tych dokumentów przez miasto. W procesie tworzenia Strategii Warszawa 2040+ i Planu Ogólnego każdy mieszkaniec i mieszkanka Warszawy może wziąć udział. Jest tu pełna podmiotowość każdego uczestnika procesu.
Do Strategii Warszawa 2040+ została opublikowana ankieta, składająca się z konkretnych pytań z możliwością wyboru odpowiedzi, zaś do Planu Ogólnego można składać wnioski formalne, w których wnioskodawcy wskazują jaka strefa rozwoju i gdzie powinna obowiązywać. W obu przypadkach można działać online, jak i składając wypełnione dokumenty papierowo.
Czwartkową nadzwyczajną sesję poprzedziło wspólne posiedzenie trzech komisji Rady Dzielnicy Ursynów: Komisji Architektury, Mobilności, Inwestycji i Ochrony Środowiska, Komisji Przedsiębiorczości i Kultury oraz Komisji Zielonego Ursynowa, które odbyło się w poniedziałek 23 września. Jak wyglądał przebieg tego posiedzenia? Jakie były główne postulaty zaprezentowane przez przewodniczących wspomnianych komisji?
Na posiedzenie połączonych komisji, w imieniu radnych Koalicji Obywatelskiej i Stowarzyszenia „Otwarty Ursynów”, przygotowałam stanowisko, które jest apelem o uwzględnienie zarówno w Strategii Warszawa 2040+, jak i w Planie Ogólnym – dwóch odmiennych kierunków rozwoju naszej dzielnicy. Na tzw. Wysokim Ursynowie apelujemy o niedogęszczanie zabudową mieszkaniową i mieszkaniowo-usługową oraz o zachowanie przestrzeni z przeznaczeniem na zieleń, rekreację, sport i kulturę. Na tzw. Zielonym Ursynowie wskazujemy potencjał i potrzebę rozwoju, apelując o infrastrukturę: drogi, chodniki, DDR (drogi dla rowerów), kanalizację, odwodnienie, a także o umożliwienie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej, w tym usługi społeczne, takie jak: edukacja, ochrona zdrowia, kultura, czy pomoc społeczna.
Stanowisko zostało zaprezentowane przez przewodniczącego Komisji Architektury, Mobilności, Inwestycji i Ochrony Środowiska Krystiana Malesę. Następnie obyła się dyskusja z udziałem radnych (członków komisji), a także mieszkańców. Każdy mógł zaprezentować swoje wnioski i wziąć udział w dyskusji. Mieszkańcy bardzo licznie stawili się na tym spotkaniu i chętnie prezentowali wnioski, które planują złożyć w ramach toczącej się procedury. Termin na składanie takich wniosków minął w poniedziałek 30 września. Obrady komisji trwały ponad 4 godziny i na zakończenie stanowisko z drobnymi uwagami zostało przyjęte jednogłośnie przez wszystkich członków i członkinie trzech komisji.
Zarówno w czwartkowej nadzwyczajnej sesji rady, jak i w poniedziałkowym posiedzeniu wspólnym trzech komisji udział wzięło mnóstwo ursynowian. Jakie grupy były reprezentowane przez mieszkańców i jakie najważniejsze postulaty zgłaszano?
Zarówno na komisjach, jak i na sesji Rady Dzielnicy m. st. Warszawy, dwiema najliczniej reprezentowanymi grupami, byli członkowie i władze Spółdzielni „Na Skraju” oraz mieszkańcy Zielonego Ursynowa.
Reprezentanci Spółdzielni „Na Skraju” przedstawili dla swojego obszaru szczegółowe wnioski formalne z oznaczeniem działek i wskazaniem dla nich konkretnych stref rozwoju (zieleń, mieszkania, usługi), a także proponowaną dominantą wysokościową.
Przedstawicielki Zielonego Ursynowa zaprezentowały natomiast ogólne potrzeby rozwoju tej części dzielnicy, skupiające się przede wszystkim na możliwości zabudowy jednorodzinnej, usługowej, a także na koniecznym rozwoju infrastruktury lokalnej.
Jakie są najważniejsze postulaty dotyczące Ursynowa, które zostały przyjęte podczas czwartkowej nadzwyczajnej sesji rady?
Do stanowiska podczas sesji wprowadziliśmy kilkanaście uwag. Główną zmianą jest zapis, który mówi, że jako rada apelujemy do miasta o uwzględnienie w Planie Ogólnym i Strategii Warszawa 2040+ wniosków składanych przez mieszkańców, które wpisują się w kierunki rozwoju Ursynowa, wskazane w stanowisku (a więc niedogęszczanie obszaru Wysokiego Ursynowa oraz rozwój terenów Zielonego Ursynowa). Ponadto z ważniejszych zmian względem pierwszej wersji dokumentu doszły m. in. zapisy o potrzebach zapewnienia miejsc postojowych i miejsc bezpiecznych na wypadek zagrożeń, przeciwdziałania hałasowi z tras i ruchliwych arterii dzielnicy, a także apel, by miasto konsultowało z dzielnicą wydawane zgody na zabudowę w trybie „lex deweloper”. (Jest to niestandardowa procedura, w przebiegu której inwestor, za pośrednictwem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, występuje do właściwej miejscowo rady gminy z wnioskiem o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej. W praktyce oznacza to, że cała praca spoczywa przede wszystkim po stronie inwestora – przypis redakcji).
Stanowisko Rady Dzielnicy Ursynów w sprawie Strategii Warszawa 2040+ i Planu Ogólnego zostało złożone jako wniosek formalny w ramach toczącej się procedury miasta stołecznego Warszawy, do czego upoważniona została przewodnicząca rady – Karolina Mioduszewska.
Poza postulatami dotyczącymi spraw merytorycznych pojawiały się również uwagi dotyczące przebiegu całej procedury opracowywania Planu Ogólnego i Strategii Warszawa 2040+. Proszę powiedzieć – czego dotyczyły.
Przede wszystkim czasu na składanie wniosków formalnych, który zdaniem mieszkańców jest zbyt krótki (od 4 do 30 września). Warto jednak przypomnieć, że termin przygotowania obu dokumentów narzuca ustawodawca, stąd napięty harmonogram prac, w którym zarówno miasto, jak i my – mieszkańcy – musimy się poruszać.
Kiedy poznamy finalną wersję Planu Ogólnego oraz Strategii Warszawa 2040+?
Ustawodawca narzucił termin gminom w całym kraju na przyjęcie dokumentów i jest to 1 stycznia 2026 roku. Oba dokumenty, by wejść w życie, będą musiały być przyjęte przez Radę Warszawy. Niemniej, zanim to nastąpi, miasto ma ustawowy obowiązek wyłożyć projekty obu dokumentów do uwag mieszkańców. Pierwsza publikacja projektu Planu Ogólnego ma nastąpić w marcu 2025, zaś Strategii Warszawa 2040+ w czerwcu 2025. Musimy liczyć się z tym, że na uwagi będzie bardzo mało czasu. Oba dokumenty będą następnie wyłożone ponownie do uwag końcowych we wrześniu 2025 i finalne wersje zobaczymy zapewne w końcówce roku.
Przed nami zatem bardzo ważny i intensywny etap działań. Liczę, że w tym czasie mieszkańcy równie licznie i ochoczo zaangażują się w proces. Obecnie dla nas wszystkich nie ma bowiem ważniejszej kwestii, niż zadbanie o zrównoważony i mądry rozwój Ursynowa, którego gwarantem są zapisy w Strategii Warszawa 2040+ i w Planie Ogólnym.
Pani Olgo bardzo dziękuje za rozmowę oraz mnóstwo ważnych dla mieszkańców Ursynowa informacji.
Olga Górna - absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Zawodowo od lat związana z Grupą PZU, gdzie pracuje na stanowisku Kierownik - Menedżer IT Projektu. Członkini Zarządu - sekretarz struktur warszawskich partii Nowoczesna. Radna Dzielnicy Ursynów – wiceprzewodnicząca Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej. Przewodnicząca Komisji Przedsiębiorczości i Kultury w Radzie Dzielnicy oraz wiceprzewodnicząca Komisji Zielonego Ursynowa.