Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Inwestycje drogowe – podsumowanie 2023 roku

10-01-2024 20:52 | Autor: MB
Nowe wiadukty, estakada, dwa przebudowane kompleksowo place, jeden most pieszo-rowerowy oraz kolejne odcinki nowych lub wyremontowanych dróg – to tylko kilka z najważniejszych inwestycji drogowych, które realizowane były w Warszawie podczas minionych 12 miesięcy.

W stolicy trwają również prace przy kolejnych przedsięwzięciach, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów oraz pieszych – m. in. przebudowa placu Centralnego, remont ul. Chmielnej i budowa parkingu podziemnego na placu Powstańców Warszawskich. – Warszawa się zmienia. Tworzymy dla mieszkanek i mieszkańców miasto wygodne, przyjazne i dostępne! Miasto, w którym chce się żyć – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

Estakada w Rembertowie

W styczniu minionego roku kierowcy pojechali nową estakadą nad skrzyżowaniem ul. Żołnierskiej z ul. Marsa w Rembertowie. Jej budowa rozpoczęła się w kwietniu 2020 roku. Modernizacja prowadzona była na odcinku ok. 5 km, a prace trwały 20 miesięcy. Konstrukcja ma długość ok. 600 m i umożliwia również przejazd nad skrzyżowaniem ul. Marsa z ul. Chełmżyńską i Okularową. – Jest teraz bezpieczniej, zmniejszą się korki. To z pewnością jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji w dzielnicy – mówił Rafał Trzaskowski. Z wiaduktu korzystają jednak nie tylko mieszkańcy Rembertowa, ale również kierowcy wjeżdżający do centrum Warszawy.

Nowy wiadukt na Marywilskiej

Zakończyła się przebudowa wiaduktu na ul. Marywilskiej – na odcinku między ulicami Smugową a Kupiecką. Obiekt został w całości wyburzony i odbudowany od nowa. Od kwietnia na obiekcie obowiązywał ruch wahadłowy, w czerwcu kierowcy mogli korzystać już z całej jego szerokości, następnie zrealizowane zostały ostatnie prace związane z infrastrukturą elektryczną.

Na wiadukt wrócili również piesi, którzy mogą korzystać z nowego chodnika. Do ich dyspozycji są też dwie zebry – przy połączeniu obu jezdni Marywilskiej i na drugim krańcu wiaduktu. Przy tym drugim działa sygnalizacja świetlna wyposażona w urządzenie automatycznie wykrywające pieszych i rowerzystów oczekujących na zielone światło. Po obu stronach przeprawy w pełni przejezdne są również drogi dla rowerów.

Zielono i wygodnie na Kondratowicza

W połowie roku zakończyła się również kompleksowa przebudowa ul. Kondratowicza. Teren, który pełnił funkcję zaplecza dla budowy metra na Targówku zmienił się w zieloną, funkcjonalną i bezpieczną przestrzeń. W rewitalizacji arterii udział mieli też mieszkańcy – sadząc setki drzew i krzewów, dzięki czemu ul. Kondratowicza stałą się „Aleją tysiąca drzew”.

– Dziś, po zakończeniu prac, ul. Kondratowicza jest zupełnie inna – zmieniła się nie do poznania, stając się miejscem nowoczesnym, kompleksowo przebudowanym, zielonym i przyjaznym dla wszystkich użytkowników; miejscem z szerokimi ścieżkami rowerowymi, miejscami wypoczynku z nowymi ławkami. Jest tu również bezpiecznie – dzięki LED-owym latarniom oraz dodatkowym pięciu nowym przejściom dla pieszych – mówił prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej kończącej modernizację ulicy.

Lazurowa dla Bemowa

Od końca października kierowcy mogą korzystać z obydwu nowych jezdni ul. Lazurowej – między ul. Górczewską a trasą S8. Powstały tu również nowe chodniki, droga rowerowa i przystanki autobusowe. Nie zapomniano również o zieleni. Posadzono 95 drzew oraz 6 tys. krzewów, 5 tys. bylin i traw ozdobnych. Budowa tej ważnej dla mieszkańców Bemowa ulicy – na odcinku o długości ok. 500 m – trwała niecały rok.

Ulica Lazurowa – od Górczewskiej do alei Obrońców Grodna (trasa S8) – stanowi ostatni odcinek drogi biegnącej przez dzielnice Ursus, Włochy i Bemowo między południową a zachodnią częścią obwodnicy Warszawy.

Otwarcie południowego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej

Już od dwóch miesięcy, a dokładnie od 31 października, otwarty jest dla ruchu samochodowego południowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli. Są na nim trzy pasy ruchu w stronę Pragi-Południe – dwa dla kierowców indywidualnych i buspas. Według planów nowe dwa wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola miały być gotowe w marcu 2024 r.

– Trasa Łazienkowska przy Agrykoli jest już gotowa. Tak, jak zapowiadałem – otwieramy ją kilka miesięcy przed terminem. Dziś oddajemy do ruchu drugi z nowo wybudowanych wiaduktów – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Po zakończeniu prac wykończeniowych, na co wykonawca ma czas do marca 2024 r., zmianę na lepsze odczują nie tylko kierowcy. Na nowych wiaduktach, poza jezdniami, otwarte zostaną obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi.

Marszałkowska jak nowa

W listopadzie zakończyły się prace przy przebudowie ul. Marszałkowskiej i pl. Bankowego. Między al. Solidarności a ul. Królewską wyremontowany został chodnik, powstała droga dla rowerów i uporządkowano parkowanie. Całość zmian dopełnia nowo posadzona zieleń. Jest tu ponad 70 drzew oraz kilkadziesiąt tysięcy krzewów, bylin i pnączy.

Natomiast na wiosnę br. planowany jest remont nawierzchni zachodniej jezdni ul. Marszałkowskiej – między pl. Bankowym a ul. Królewską.

Zielony plac Trzech Krzyży

Zmiany na pl. Trzech Krzyży rozpoczęły się w zeszłym roku. Kierowcy i piesi zyskali tu nową nawierzchnię jezdni i chodników. Natomiast rowerzyści – przeznaczoną dla siebie infrastrukturę. Teraz mogą oni korzystać z drogi, która wygodnie prowadzi wzdłuż Al. Ujazdowskich i Nowego Światu.

To niejedyne zmiany na pl. Trzech Krzyży. Przejście dla pieszych w jego centralnej części zyskało sygnalizację i azyle. Pasażerowie komunikacji miejskiej już nie muszą przesiadać się między przystankami rozrzuconymi po placu – utworzono jeden wspólny dla licznych linii autobusowych.

Ważnym elementem zmian na pl. Trzech Krzyży było też odtworzenie wielu elementów zieleni, które stanowiły istotną część tej przestrzeni przed II wojną światową. Oprócz nowych drzew, krzewów, bylin i trawników wzdłuż północnej i wschodniej pierzei, zielony charakter będą mieć także mniejsze wyspy po północnej i południowej stronie Kościoła św. Aleksandra.

– Plac Trzech Krzyży przeszedł remont, powstała tu długo wyczekiwana droga dla rowerów, ale to, co tak naprawdę stanowi o jego metamorfozie to zieleń, która wróciła tu po blisko stu latach – mówił Rafał Trzaskowski.

Most pieszo-rowerowy prawie gotowy

Dobiega końca budowa mostu-pieszo rowerowego przez Wisłę. Długa, licząca 452 metry przeprawa znacznie przybliży lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

– Liczę na to, że most pieszo-rowerowy stanie się symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki i warszawiacy będą chętnie korzystać – mówi Rafał Trzaskowski. Cała konstrukcja mostu jest gotowa. Obecnie trwają prace wykończeniowe.

Prace toczą się nie tylko na samym moście – umacniane są również skarpy rampy południowej oraz układane płyty betonowe zdemontowane z bulwarów na czas budowy. W najbliższym czasie ma rozpocząć się montaż kolejnych balustrad oraz desek na siedziskach. Ma pojawić się również okablowanie pod instalację oświetleniową. Przeprawa ma być zakończona wiosną 2024 r.

Wygodniejszy plac Na Rozdrożu

Na półmetku są prace modernizacyjne na placu Na Rozdrożu. Zmienia się on w wygodną przestrzeń dostępną dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców. W grudniu wytyczane były nowe, naziemne „zebry” dla pieszych. Zastąpią one przejścia podziemne – uciążliwe zwłaszcza dla osób starszych, rodziców z dziećmi i osób z ograniczeniami ruchu. Po zakończeniu prac wszystkie przejścia na pl. Na Rozdrożu będą naziemne – w tym dwa nowe: po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich (przez wlot ul. Koszykowej) oraz w osi al. Wyzwolenia.

To duże ułatwienie dla mieszkańców, którym znacznie wygodniej będzie się teraz poruszało między różnymi częściami rozległego placu. Bezpieczeństwo zapewni im sygnalizacja świetlna i azyle wybudowane pośrodku zebry.

Wróć