Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

dzisiejsza
pogoda

9°
4°

Kolejne INTERAKCJE przy Marko Polo 1

29-05-2018 22:29 | Autor: Wojciech Piotr Kwiatek
Im więcej mówi się w świecie o wolności, tym mniej jej na co dzień – tak można by sformułować naczelną dewizę tegorocznego Festiwalu Sztuki INTERAKCJE w Galerii Działań.

Nie jest chyba przypadkiem, że tegoroczna edycja festiwalu to były pokazy w 100 procentach francuskie. To w końcu nad Sekwaną wybuchła rewolucja, która trzy tytułowe słowa wypisała na swych sztandarach. A znaki zapytania? One są sygnałem, że rzeczywistość późniejsza pokazała inną zgoła twarz tego wydarzenia – pokazała iście Gombrowiczowską „gębę”.

Charles Dreyfus rozłożył na ziemi karty z tymi hasłami, potem pokazał wstrząsający filmik (Chiny? Korea Ludowa?), w którym ludzka radość zamieniła się w upokorzenie przy wtórze pięknych taktów muzyki klasycznej: rytmy wbijało się tam waląc ludzi po twarzach. Wybranej grupce widzów z Galerii zaproponowano to samo: możesz wybrać gest przyjaźni lub upokorzyć stojącego obok. I ci widzowie na upokarzanie innych jednak się nie zdecydowali…

Znakomity performance pokazali Lea Le Bricomte i Joel Hubaut. Wyglądało to tak, jakby człowieka nie bardzo mogącego skomunikować się ze światem (schorzenie psychiczne?) odgradzano barykadą zbudowaną ze wszelkich możliwych rupieci. Ale w budowniczym barykady odezwała się empatia: kiedy „mur” był gotowy, Lea przyozdobiła Joela pięknymi świeżymi gałęziami pełnymi liści, sama udekorowała się identycznie i przytuliła doń, tworząc razem element przyrodniczej natury. Więc może ona budowała tę barykadę, by Joela ocalić, nie uwięzić?

Jacques Donguy uruchomił rzutnik, na ekranie pojawiały się niezrozumiałe cyfrowo-liczbowo-literowe znaki (kody?). Artysta odczytywał coś, co nie było zrozumiałe (nie tylko bariera językowa!), ale miało z pewnością jakoś korespondować z projekcją na ekranie. I nic więcej. Kody, kody, kody… Jeśli się ma świadomość, że coraz częściej jesteśmy właśnie kodami (pesele, nipy, regony, kody dostępów, KRS-y, numery statystyczne etc.), jawi się nam przed oczyma upiorna cywilizacja przyszłości, z pomysłami o wszczepianiu noworodkom chipów pod skórę, chipów, które umożliwiałyby dozgonną precyzyjną identyfikację i lokalizację człowieka (sic!). Słowo „wolność” nabiera coraz bardziej szyderczego znaczenia.

Dobrą puentą tego wszystkiego był występ Alaina Snyersa, który wznosił w górę narysowany na papierze kieliszek i wzywał wszystkich do wznoszenia toastów: Za wolność! Za równość! Za braterstwo!

Tegoroczni goście INTERAKCJI to artyści już co się zowie dojrzali, stąd i tematyka i środki wyrazu właściwe starszym generacjom artystów, nawiązujących w swej twórczości do ruchu post-dadaistycznego, ostrej rewolty artystycznej z początków XX wieku, oskarżanej nawet o inklinacje do niszczenia kultury, do zakwestionowania języka, wartości, formy kultury zastanej.

Zrealizowano dzięki wsparciu Wydziału Kultury m. st. Warszawy dla dzielnicy Ursynów.

Wróć

Inne artykuły

Radni już po ślubowaniu To już koniec fetowania wygranej w wyborach i pławienia się w błogim nastroju sukcesu. Nawet nie miesiąc, ale niespełna trzy tygodnie "miodowe" właśnie się skończyły wraz z potwierdzeniem słowem "Ślubuję" roty ślubowania, wypowiedzianym przez radnych Ursynowa w dniu 9 listopada podczas I sesji nowo wybranej Rady.
Koncert okazji 100-lecia odzyskania niepodległości W niedzielę 11 listopada przed ursynowską publicznością, licznie przybyłą do kościoła pw. bł. Władysława z Gielniowa, wystąpiła Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka oraz soliści – Maria Machowska (skrzypce) i Maciej Wota (fortepian).
Seminarium dla mieszkanek Ursynowa W dniu 14 listopada 2018 r. odbyło się seminarium dla mieszkanek Ursynowa w ramach projektu „Praca – czemu nie?”. Projekt powstał z inicjatywy Zespołu Rozwoju Zawodowego Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy i jest skierowany do kobiet, mieszkanek Ursynowa, a jego celem jest zdiagnozowanie sytuacji społecznej i zawodowej kobiet w przedziale wiekowym 25 – 44 lata. W tym przedziale według statystyk Urzędu Pracy najwięcej kobiet jest zarejestrowanych jako bezrobotne.
Zakopower ma POWER! Jednym z najważniejszych wydarzeń zakończonego 11 listopada Tygodnia Polskiego na Ursynowie, zorganizowanego przez dzielnicę Ursynów z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, był koncert zespołu ZAKOPOWER.