Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Komunikacja miejska jest kobietą

08-03-2023 21:09 | Autor: Tomasz Kunert
Jak kobiety radzą sobie jako kierowczynie autobusów i tramwajów, ale również w zarządzaniu miejską komunikacją publiczną? W siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie trwa poświęcona tym tematom konferencja „Komunikacja miejska jest kobietą”.

– Warszawa wspiera programy i działania równościowe, polegające na zwalczaniu stereotypów i przeszkód, które mają wpływ na nierówny podział ról między kobietami i mężczyznami w życiu politycznym, gospodarczym, społecznym i kulturalnym. Jednym z takich dokumentów jest Zasada Europejskiej Karty Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym – podpisana przez Rafała Trzaskowskiego w 2021 roku. W ten równościowy program wpisują się również miejskie programy żłobkowe czy antyprzemocowe, ale także działania na rzecz zmian legislacyjnych, które umożliwią oficjalne stosowanie żeńskich nazw zawodów – m. in. w administracji samorządowej – mówi Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta Warszawy i pełnomocniczka ds. kobiet.

Właśnie takim równościowym tematom poświęcona jest konferencja „Komunikacja miejska jest kobietą” zorganizowana przez stołeczny ZTM.

Kierują pojazdami i nadzorują ruch

To właśnie kobiety stanowią większość (ok. 62 proc.) pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego podczas codziennych podróży. Wiele z nich pracuje również w stołecznych spółkach komunikacyjnych: około 800 w Tramwajach Warszawskich (z czego ok. 300 jako motornicze); 180 w Miejskich Zakładach Autobusowych (m. in. jako kierowczynie czy w nadzorze ruchu), 440 w Metrze Warszawskim (z czego 2 są maszynistkami, a ponad 70 dyżurnymi stacji), natomiast w Szybkiej Kolei Miejskiej 70 kobiet pracuje na stanowisku kierowniczki pociągu. Ale już w Zarządzie Transportu Miejskiego 48 proc. zatrudnionych to kobiety.

– Transport publiczny w dużej mierze jest kobietą – to kobiety częściej korzystają z tramwajów, autobusów czy metra – odwożąc dzieci do szkoły czy robiąc zakupy. Dlatego chcemy mieć wpływ na to, jak ten miejski transport wygląda i móc go zmieniać. Dla naszego wspólnego komfortu i zdrowia – robimy wszystko, żeby transport w Warszawie był nowoczesny, a sieć połączeń oplatała całą stolicę – mówi Ewa Malinowska-Grupińska – przewodnicząca Rady m. st. Warszawy.

Debata w Dniu Kobiet

W popołudniowej debacie „Herstorie WTP – poznajmy historie kobiet, które na co dzień pracują na rzecz warszawskich pasażerów” wzięły udział m. in. kontrolerki biletów ZTM, motornicze w Tramwajach Warszawskich, dyżurna stacji Metra Warszawskiego, kierowniczka pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej, kierowczyni Miejskich Zakładów Autobusowych oraz pracowniczka służby zabezpieczenia ruchu w spółce Mobilis Warszawa.

W programie były również wystąpienia dyrektorki ZTM Katarzyny Strzegowskiej o zarządzaniu WTP z kobiecej perspektywy i Iwony Wujastyk – przewodniczącej Komisji Infrastruktury i Inwestycji m. st. Warszawy. Odczytany został również list Doroty Kacprzyk – prezeski Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Wydarzeniem zamykającym konferencję była debata „Prezeski, Dyrektorki, Zwierzchniczki – jak kobiety kierują miejskim transportem publicznym?” z udziałem: Renaty Kaznowskiej – zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy; Małgorzaty Gutowskiej – dyrektorki Zarządu Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii; Anny Kowalskiej – dyrektorki Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie; Aleksandry Michalczewskiej-Kucharskiej – prezeski spółki komunikacyjnej Michalczewski; Katarzyny Strzegowskiej – dyrektorki ZTM w Warszawie i Pauliny Tyniec-Piszcz – dyrektorki Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Konferencja odbyła się pod patronatem prezydenta m. st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego i matronatem Warszawskiej Rady Kobiet.

Wróć