Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Ledowe światło w kolejnych dzielnicach

06-02-2023 13:54 | Autor: MB
Do wieszanych na głównych warszawskich ulicach SAV dołączą kolejne energooszczędne, ledowe oprawy. W przetargu na wymianę lamp na drogach zarządzanych przez dzielnice zgłosiły się trzy firmy. Wybrany wykonawca wyprodukuje i dostarczy 36 707 LED-ów, których montaż zacznie się jeszcze w tym roku. Dzięki temu w przyszłości rachunek „za światło” dla Warszawy będzie wiele niższy.

Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął w 2022 r. jedną z największych w skali Europy wymian opraw oświetleniowych. Na wszystkich podległych ZDM drogach, stare lampy sodowe zastępowane są ledowymi o nazwie SAVA. Do końca stycznia zawieszono ich już ok. 25 tys., a docelowo jezdnie i chodniki oświetli 38 414 opraw.

Teraz pora na wymianę oświetlenia na ulicach, którymi na co dzień zarządzają dzielnice, czyli tych mniejszych, po których nie kursują autobusy. Takich ulic w Warszawie jest jednak najwięcej.

Wybiorą najlepszą ofertę

Do przetargu zgłosiły się trzy firmy: Schreder Polska (35 951 157,70 zł brutto), Lug Light Factory (39 440 925,87 zł) oraz Signify Poland (50 752 411,50 zł). Sprawdzanie i ocena nadesłanych ofert już się rozpoczęła. Zadaniem wybranego wykonawcy będzie dostarczenie 36 707 ledowych opraw, dopasowanych do niższych latarni przy osiedlowych ulicach. Będą to z wyglądu bardzo podobne oprawy do modeli SAVA montowanych na drogach podległych ZDM.

Jeszcze większe oszczędności

Poza poprawą jakości oświetlenia ulic (oprawy SAVA mają skupione światło, które nie „świeci w okna” mieszkańcom, są mniej zawodne, łatwiejsza jest ich konserwacja), wymiana wiąże się przede wszystkim z mniejszym poborem energii elektrycznej. Jedna lampa ledowa zużywa dwie trzecie mniej prądu niż stara, sodowa. W czasach kryzysu energetycznego to gigantyczna oszczędność dla miasta.

Już w początkach pandemii szukaliśmy rozwiązań, które pozwolą na oszczędności, pod warunkiem, że będą one osiągane przez skorzystanie z nowoczesnych technologii, a nie obniżenie jakości usług dla mieszkańców. Wymiana opraw to wzorcowy przykład takiego rozwiązania. Bo nowe oprawy to skok jakościowy, jeśli chodzi o oświetlenie miasta po zmroku – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor MZD.

Jeszcze w 2021 r. ZDM za prąd dla oświetlenia ulicznego płacił 527 zł brutto za MWh (łącznie z dystrybucją), w 2022 r. było to już 873 zł za MWh, zaś tegoroczna stawka to 1265,55 zł za MWh. W ostatnich latach za prąd do latarni Warszawa płaciła ok. 50 mln zł rocznie. Po wymianie opraw, mimo że ceny prądu poszły radykalnie do góry, ZDM wyda ok. 40 mln zł rocznie (biorąc pod uwagę obecną cenę). Bez modernizacji oświetlenia, za prąd do starych, sodowych latarni Miasto płaciłoby 120 mln zł rocznie.

Będą dodatkowe lampy dla dzielnic

Po to, by między zakończeniem montowania opraw SAVA, a dostawą nowych opraw na ulice dzielnicowe nie było dłuższej przerwy, ZDM zamówi, w ramach obecnej umowy na SAVY, dodatkowych 5 tys. sztuk. Będą one montowane na ulicach dzielnicowych. Szacowany czas wymiany wszystkich opraw na gminnych drogach to 15 miesięcy. LED-y powinny więc rozświetlać cała Warszawę już na przełomie 2024 i 2025 r.

Miliony oszczędności

Zapoczątkowany w 2022 r. przez Warszawę program modernizacyjny jest największym w Polsce, a prawdopodobnie również w Europie. Wymiana opraw prowadzona jest jednak sukcesywnie już od lat. W latach 2018-2021 wymieniono oprawy: w tunelach i przejściach podziemnych; na masztach na węzłach drogowych i pętlach autobusowych; w ramach bieżących modernizacji oświetlenia; w ramach realizacji programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”.

Biorąc pod uwagę tylko te inwestycje, roczna oszczędność energii wyniesie 12 209 MWh, a w miejskiej kasie w 2023 r. pozostanie 16,3 mln zł. Dzięki temu pieniądze te będzie można wykorzystać na inne inwestycje związane z poprawą infrastruktury drogowej.

Wróć