Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Obawy Galerii Działań...

06-01-2021 20:01 | Autor: mgr Franciszek Kaszkiet
Tytuł ekspozycji „Obawy” wskazuje na jedno z odczuć, które łączy prezentowane w Galerii Działań prace Weroniki Malwiny Alberskiej. Poczucie niepokoju o przyszłość wynika z różnego rodzaju, inspirujących autorkę do tworzenia, zjawisk oraz wydarzeń.

Obejmuje zarówno obawy wynikające z obserwacji tragicznych w skutkach niezrównoważonych działań człowieka względem środowiska naturalnego (obraz: „Wizjer, płonąca Australia”), jak i stawiania niebezpiecznych podziałów między tym co ludzkie i „obce” (obraz „Miejsce graniczne”) oraz z egzystencjalnego lęku przed przemijaniem i śmiercią (m.in. rysunki „Przebieg życia, koń.”, „Lupus”), a także te przed zacieraniem się pamięci historycznej (rysunek „Warszawa”). Wspomniany niepokój dotyczy zatem przyszłych losów samej artystki oraz innych ludzi i środowiska, w którym żyją.

Na wystawie w przeważającej części prezentowane są prace wykonane techniką wypalania w papierze i nakładania kolejnych jego warstw. Zobaczyć można także dwa obrazy olejne z malarskiej części jej praktycznej pracy dyplomowej „Obecność”. Rysunki z ekspozycji to prace, które zostały wykonane na czwartym oraz ostatnim roku nauki autorki na warszawskiej ASP. Z czasem rozciągnięte na blejtramach prace papierowe przeszły w dwustronne formy swobodnie zawieszone w przestrzeni. Niektóre z nich bywają wprawiane w ruch poprzez delikatne podmuchy wpadającego do galerii powietrza.

Podczas tworzenia rysunków artystka najczęściej posługiwała się motywami czerpanymi z przyrody, nierzadko też nawiązywała do cyklu życia oraz nastroju przemijania. Skupiła się w nich na dostrzeganym materialnym, biologicznym aspekcie połączenia człowieka z naturą. Wypalane ślady i idący za nimi żywioł ognia wprowadziły do prac sugestię subtelnej, organicznej przypadkowości, którą celowo w nich pozostawiła. Z prac tych mogłaby wysuwać się proponowana przez autorkę polemika na temat granic oraz wprowadzania opozycji między strefami kultury oraz natury. Miałaby ona na celu zwrócenie uwagi na problemy wynikające z ich stawiania, często pochopnego czy nawet nieuświadomionego.

W Galerii Działań udostępniony do oglądania został także blisko 5-metrowej długości oryginał rysunku „Warszawa”. Jest on wyjątkowy wśród innych wykonanych techniką bliskiej pirografii prac autorki, ponieważ powstawał z myślą o udziale w wydziałowym konkursie na ekspozycję w galerii na antresoli stacji Metra Marymont. Jej propozycja została wybrana, a reprodukcja rysunku zrealizowana we wspomnianym miejscu w 2018 roku.

Weronika Alberska podkreśliła, że swoją dotychczasową pracą artystyczną chciała stworzyć przestrzeń do dyskusji o naturze człowieka, pochodzeniu, relacjach i nierozerwalnym związku z przyrodą, a także skutkach naszej obecności w świecie. Przygotowana przez autorkę prac i kuratora wystawy dr. hab. Sylwestra Piędziejewskiego ekspozycja jest prezentacją twórczości wynikającej z poczucia wielu obaw, lecz także wpływu i nadziei na to, że ich wyrażenie w postaci sztuki wizualnej może być kolejnym krokiem w kierunku poszerzania wspólnej refleksji i motywacji do działania w celu naprawy współczesnej rzeczywistości i relacji człowieka z otaczającym go światem.

Weronika Alberska jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku akademickim 2013/2014 ukończyła dwa semestry kierunku Grafiki w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Od drugiego roku studiów na Akademii Sztuk Pięknych pobierała naukę w pracowni malarstwa prof. Andrzeja Rysińskiego i pracowni rysunku prof. Tomasza Milanowskiego. W roku akademickim 2016/2017 w ramach wymiany studenckiej Erasums+ studiowała przez dwa semestry w Akademie výtvarných umění w Pradze w pracowni prof. Martina Mainera. Od 2014 r. zajmuje się tworzeniem prac malarskich w technice olejnej. W 2015 r. rozpoczęła naukę w pracowni malarstwa ściennego prof. Edwarda Tarkowskiego, przejętej następnie przez dr. hab. Sylwestra Piędziejewskiego oraz dr. hab. Łukasza Majcherowicza. Od 2017 roku tworzy rysunki w technice bliskiej pirografii, a w 2018 roku jej praca wykonana w technice wypalania w papierze została czasowo wyeksponowana w Galerii A19, znajdującej się na antresoli metra Marymont w Warszawie. W 2020 r z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie na Wydziale Malarstwa oraz otrzymała I Nagrodę Ewy Tomaszewskiej za pracę dyplomową „Obecność”, zrealizowaną pod kierunkiem prof. Andrzeja Rysińśkiego.

Wróć