Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Radni zniecierpliwieni budową POW

20-10-2021 21:33 | Autor: Piotr Celej
Stanowisko w sprawie przedłużającego się oddania kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy zajęła Rada Dzielnicy Ursynów. Radni chcą być poinformowani o usterkach oraz chcą by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała termin oddania newralgicznej części trasy.

Problem z oddaniem Południowej Obwodnicy Warszawy wynika z usterek. Ukończona budowa miała niewłaściwą nawierzchnię na jednym odcinku, a później podczas próbnego zadymienia wentylacja nie zadziałała prawidłowo. Straż Pożarna odmówiła odbioru inwestycji.

Problemy z systemami bezpieczeństwa

Tunel miał mieć odpowiednio zmontowane systemy bezpieczeństwa, żeby na bieżąco zbierał dane z czujników temperatury i dymu. System miał być skorelowany z wentylacją. Niestety próba nie powiodła się. Następne zadymianie w obecności strażaków ma odbyć się w przeciągu najbliższych dni.

Łącznie opóźnienia w budowie sięgają prawie roku. GDDKiA nie informuje jednak opinii publicznej o nieprawidłowościach. O próbnym zadymianiu, które się nie udało, opinia publiczna dowiedziała się dzięki dziennikarzom “Gazety Stołecznej”. Mieszkańcy, samorządowcy oraz społecznicy domagają się informacji, co widać w ursynowskich social mediach. Efektem jest oficjalne stanowisko skierowane do GDDKiA.

Przedstawcie harmonogram i usterki

Radni Ursynowa skupili się na przypomnieniu historii opóźnienia i zweryfikowaniu dokumentacji wykazu prac i odbiorów. Na razie nie jest znane stanowisko GDDKiA w tej sprawie. Poniżej treść specjalnego stanowiska:

„W związku z ponad rocznym opóźnieniem terminu oddania do użytkowania ursynowskiego odcinka POW, problemami w trwających odbiorach inwestycji, jak również wobec niezrozumiałej decyzji o nieinstalowaniu urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości na wjazdach/wyjazdach do/z tunelu POW, Rada Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy, zwraca się do: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) o:

a) przedstawienie harmonogramu planowanych odbiorów ursynowskiego odcinka POW (w szczególności tunelu) wraz z informacjami statusowymi jakie odbiory zostały już wykonane, z jakim rezultatem, jakie i kiedy są jeszcze planowane,

b) przedstawienie wykazu prac naprawczych dla elementów inwestycji, które nie przeszły odbiorów wraz z harmonogramem ich ponownego przedstawienia do odbioru,

c) informację, jak aktualne opóźnienia w odbiorach wpłyną na przesunięty już o ponad rok termin oddania do użytkowania tunelu POW - informuje w swoim stanowisku Rada Dzielnicy Ursynów.”

Rada Dzielnicy Ursynów zaapelowała także o odstąpienie od decyzji o nieinstalowaniu odcinkowego pomiaru prędkości dla tunelu POW.

Innym problemem, na który skarży się coraz więcej kierowców jest, znajdująca się nieopodal, kilkudziesięciocentymetrowa „hopka” na skrzyżowaniu ulicy Rosoła z ulicą Płaskowickiej. Działa na samochody jak „leżący policjant” i tylko kwestią czasu są zniszczone zawieszenia aut. Poza tym, wpływa to również na bezpieczeństwo.

Tunel, który ratuje Ursynów

Odcinek ursynowski to w znacznej części tunel komunikacyjny, biegnący na odcinku ponad 2 kilometrów pod 150 - tysięcznym miastem. Trasa początkowo naziemna, rozpoczynająca się od Węzła Puławska i głównych zjazdów i wjazdów związanych z przedłużoną ul. Gandhi, schodzi pod ziemię na wysokości ulicy Polskie Drogi. Po pokonaniu odcinka podziemnego, w tym najtrudniejszego fragmentu, jakim jest przejście tunelu pod funkcjonującą nieprzerwanie linią metra, wylot znajdzie się na skarpie ursynowskiej, tuż przy stajniach SGGW za ul. Nowoursynowską.

Tunel o długości ok. 2,3 km jest najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni ma szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m, liczone od krawędzi jezdni. Wjazd z Ursynowa na POW będzie możliwy tylko w dwóch miejscach: poprzez węzeł Ursynów Zachód oraz poprzez węzeł Ursynów Wschód. Układ komunikacyjny nad tunelem zasadniczo się nie zmieni. Sąsiadujące zjazdy znajdą się tuż przed węzłem Puławska, umożliwiając włączenie się w ruch miejski poprzez ulicę Puławską oraz po wyjeździe z tunelu portalem wschodnim, już na terenie pól wilanowskich.

Planowanie realizacji tak poważnego przedsięwzięcia wynikało z konieczności usprawnienia przejazdu przez Warszawę. Zapotrzebowanie to potwierdziły analizy prognoz ruchu, z których wynikało, że w 2020 roku podczas godzin szczytu porannego tunelem POW pod ul. Płaskowickiej w obie strony będzie przejeżdżać około 4740 pojazdów w ciągu godziny, zaś podczas szczytu popołudniowego około 5060 pojazdów. Natomiast prognozy na 2035 roku, opracowane przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2014 roku, przewidywały, że natężenie ruchu wzrośnie o ok. 50%, wynosząc około 7520 pojazdów w ciągu godziny, czyli około 180 tys. pojazdów na dobę.

Wróć