Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Wkrótce usprawnienia ruchu na Ursynowie

07-03-2018 22:02 | Autor: Bogusław Lasocki
W związku z budową POW przejazdy przez Ursynów stają się coraz bardziej uciążliwe i w ciągu najbliższych trzech lat musimy się z tym pogodzić. Jednak praktyka pokazuje, że trudne sytuacje mogą być źródłem inspiracji i dostrzegania nowych rozwiązań. W newralgicznych miejscach możliwości takie daje np. dopuszczenie zawracania na istniejących lewoskrętach lub korekta kierunków strumienia ruchu.

Temat zawracania na skrzyżowaniach poruszaliśmy ostatnio na łamach „Passy” wielokrotnie. W przypadku pewnych skrzyżowań, np. ul. Pileckiego z ul. Alternatywy czy al. KEN z ul. Gandhi, już teraz można by dopuścić zawracanie, ze względu na organizację funkcjonującej już sygnalizacji świetlnej zapewniającą bezkolizyjność ruchu. Umożliwienie zawracania jest szczególnie istotne w przypadku pozornie mało ważnego skrzyżowania Pileckiego z Alternatywy w rejonie hali Arena, przy czym wykorzystanie świateł dla lewoskrętów powoduje, że zawracanie jest całkowicie bezkolizyjne. W związku z likwidacją ronda Pileckiego/Płaskowickiej, samochody jadące Pileckiego od strony Gandhi (klienci stacji paliw Shell, hipermarketu Lidl) obecnie mają możliwość jechać albo w kierunku zakorkowanej Płaskowickiej, albo meandrować po parkingach wzdłuż Pileckiego z jedynym wjazdem od ul. Alternatywy.

Każde z tych rozwiązań jest niewygodne, w związku z czym kierowcy najczęściej zawracają podczas zapalanych świateł dla kierunku w lewo. Łamią przepisy, jednak nie stwarzają żadnego zagrożenia, ponieważ dla przecinających się kierunków ruchu, jak i przejść dla pieszych, pali się czerwone światło. Analogiczna sytuacja – również bezkolizyjna – występuje w przypadku zawracania na południowej części tego skrzyżowania. W tym przypadku możliwość zawracania byłaby wygodna dla mieszkańców zachodniej części osiedla Kabaty ze względu na zakaz skrętu w lewo z Płaskowickiej w ul. Pileckiego.

Okazało się, że problem ten, jak i inne, można rozwiązać szybko i skutecznie. Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Infrastruktury Komunikacyjnej i Transportu oraz Komisji Architektury i Ochrony Środowiska w dniu 5 marca burmistrz Robert Kempa przekazał informację o najnowszych decyzjach, podjętych podczas ostatniego spotkania (2 marca) z Biurem Polityki Mobilności i Zarządem Dróg Miejskich, w sprawie sygnalizacji świetlnej na Ursynowie. Ustalono realizację następujących tematów:

- Wprowadzenie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Pileckiego w ul. Ciszewskiego. Pas ten funkcjonował wcześniej, lecz został ukierunkowany dla jadących prosto. Obecnie, chcąc skręcić w Ciszewskiego, samochody czekają na jedynym pasie nawet w ponadstumetrowej kolejce.

- Wprowadzenie możliwości zawracania przy Arenie Ursynów dla jadących od Puławskiej (od strony Gandhi).

- Wprowadzenie możliwości zawracania przy Arenie Ursynów dla jadących od ul. Płaskowickiej.

- Wydłużenie czasu skrętu oraz instalacja zielonej strzałki do skrętu w prawo (warunkowego) z ul. Lanciego w ul. Belgradzką.

- Wprowadzenie możliwości zawracania na skrzyżowaniu al. KEN z Gandhi (w ul. Gandhi).

- W związku z prośbą mieszkańców zaplanowano wystąpienie do Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zmiany na skrzyżowaniu Pileckiego z Płaskowickiej w taki sposób, aby pierwszy (wschodni) pas służył tylko do skrętu w lewo zaś drugi pas (zachodni) do jazdy na wprost i w prawo, jak i rozważenie dobudowania trzeciego pasa – jako rozwiązania optymalnego, aby każdy z pasów obsługiwał odrębną relację kierunkową.

W terminie późniejszym, podjęta zostanie decyzja o ewentualnym wydłużeniu pasa lewoskrętu z Pileckiego w Gandhi. W tym celu musi zostać wykonana analiza natężenia ruchu na ul. Pileckiego po uruchomieniu możliwości zawracania przy hali Arena.

Podjęto również decyzję o wystąpieniu o sfinansowanie wydłużenia pasa do skrętu w lewo na ul. Rosoła przy skrzyżowaniu z Gandhi. Przedłużeni tego pasa w praktyce ograniczy możliwości blokowania jazdy kierunku na wprost w części wspólnej, jeszcze przed odgałęzieniem w lewo. Rozwiązanie takie staje się coraz bardziej paląca ze względu na lawinowo powiększające się natężenie ruchu na ul. Rosoła w kierunku Dolinki Służewieckiej.

Jak poinformował burmistrz Robert Kempa, postulowane zmiany muszą być poprzedzone pomiarami ruchu, niemniej zostaną wprowadzone stosunkowo szybko. Najszybciej realizowane będą usprawnienia związane z ul. Lanciego i ul. Belgradzką – m. in. ze względu na konieczność zmniejszenia trudności komunikacyjnych po czasowym odcięciu ul. Lanciego od Płaskowickiej.

Warto zauważyć, że wśród uzgodnionych tematów znajduje się modyfikacja świateł na skrzyżowaniu ul. Alternatywy i ul. Pileckiego oraz wprowadzenia tam możliwości zawracania. Zmiany te postulowaliśmy na łamach „Passy”.

Jako ciekawostkę można podać fakt, iż informacja o podjętych decyzjach została przekazana przez burmistrza Kempę najpierw na portalach społecznościowych rano – w dniu wieczornych obrad Komisji. Można to potraktować jako gest burmistrza wobec mieszkańców Ursynowa, którzy bardzo na takie właśnie informacje czekali.

Wróć