Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Wspaniałe warsztaty w Galerii Działań!

03-04-2019 22:34 | Autor: JB
W marcu drzwi do Galerii Działań SMB Imielin, ul. Marco Polo 1, były w ciągłym ruchu. Najpierw w niewielkiej, doskonale znanej mieszkańcom Ursynowa przestrzeni, znalazła się „Wielość rzeczywistości. Wystawa o nas i muzeum” przygotowana przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku przy wsparciu Wydziału Kultury dla dzielnicy Ursynów.

Chwilę później w ślad za nią pojawili się tam także młodsi i starsi uczniowie ursynowskich szkół, którzy z zaciekawieniem przyjęli zaproszenie do wspólnego działania wokół ośmiu nietypowych obiektów inspirowanych teorią Leona Chwistka, wybitnego filozofa, matematyka i artysty, oraz estetyką polskiej awangardy.

Forma i problematyka warsztatów korespondowała z międzynarodową wystawą sztuki geometrycznej „Interdiscursive Non – Objective”, która była równocześnie prezentowana w Galerii. Uczniowie bardzo szybko dostrzegali podobieństwa: używanie form geometrycznych, podstawowych kolorów czy brak realistycznych elementów.

Każde z aktywnych spotkań na wystawie zaczynało się od rozmowy o najbardziej popularnej formie naszej obecności w galerii czy muzeum. Przy stanowisku noszącym tytuł „Patrzę” sprawdzaliśmy, jak postrzegamy przedmiot umieszczony w gablocie, a jak rzecz, którą możemy dotknąć. Co dostrzegamy w trakcie pierwszej z tych sytuacji, a co pojawia się dopiero podczas drugiej? Wielość różnych form odbioru młodych ludzi potwierdziła znaczenie kreowania w galerii czy muzeum odmiennych, dopełniających się interakcji z obiektem, które bardzo ułatwiają nam, w jakże wielowymiarowej rzeczywistości, rozwijanie naszej wrażliwości na innych ludzi, sztukę i przeszłość.

Przy kolejnych stanowiskach, składających się na interaktywną wystawę o nas i o muzeum nasze doświadczenia stawały się coraz bardziej różnorodne. Kiedy część osób odkrywała znaczenie kolejnych zmysłów (stanowisko „Czuję”) próbując przełożyć swoje odczucia związane z zapachem na przestrzenną kompozycję składającą się z niewielkich obiektów zrobionych z kwadratowej bibułki tworząc realne lub abstrakcyjne formy, inni szukali tematów do wspólnych spotkań przy stanowisku „Piszę” robiąc vlepki z ważnymi dla nich słowami. Część z tych pomysłów stała się potem przedmiotem dialogów prowadzonych w formie rysunkowej wymiany zdań przy stanowisku „Rozmawiam”.

Przy obiekcie „Szukam” tworzono mapy miejsc, w których lubimy nie tylko marzyć, ale także doświadczać tego, co jest dla nas istotne – bliskości, przyjaźni, rozwijania swoich pasji, odkrywania nowych światów, odpoczynku czy wytchnienia.

Natomiast przy stanowisku „Jestem” do budowania, wspólnie w mniejszych i większych zespołach, efemerycznego reliefu z piasku użyto drewnianych elementów, które ułatwiały każdemu przedstawienie swojego punktu widzenia na wybrany w zespole temat.

Każde ze spotkań w Galerii Działań dopełnił rytuał dzielenia się opowieściami. Słuchając przy kolejnym stanowisku naszych własnych mikro historii i głosu Józefa Piłsudskiego sprawdzaliśmy, jak nasze osobiste narracje wpisują się w wielką historię. Czy tworzą one polifonię, którą warto zachować dla innych? A jeśli tak, to w jakim miejscu mogłaby się ona znaleźć? W jakim muzeum?

Przy stanowisku „Konstruuję”, które domykało spotkania na wystawie „Wielość rzeczywistości”, każda z grup zaproponowała nam inną odpowiedź – inny projekt architektoniczny muzeum odpowiadając jednocześnie na pytanie, co chcieliby w nim odnaleźć, usłyszeć i jak się w nim poczuć.

W ten oto sposób, dzięki wyobraźni, wykorzystaniu doznań zmysłowych oraz inspiracji do różnych form rozmowy, jakie można było znaleźć przy poszczególnych stanowiskach, przestrzeń mobilnej, interaktywnej wystawy wypełniła się rozmaitymi pomysłami związanymi ze sztuką, interaktywnym muzeum i twórczą aktywnością dzieci i młodzieży.

A wszystko to za sprawą kreatywnych działań, które bardzo szeroko zarysowały spectrum naszych potrzeb i oczekiwań oraz pozwoliły na aktywne włączenie się w proces tworzenia Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Wróć